Uw zoekacties: Pachtkamer Kantongerecht Zevenbergen, 1938 - 1941

151 Pachtkamer Kantongerecht Zevenbergen, 1938 - 1941 ( Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
De taak van de pachtkamer bestond uit de behandeling van zaken van pachters die vermindering of kwijtschelding van hun pachtsom wilden ingevolge artikel 128 en 129 van de Pachtwet van 1937.

Het archief van de pachtkamer van het kantongerecht te Zevenbergen is in 1988 door het Ministerie van Landbouw en Visserij overgedragen aan het Rijksarchief in Noord-Brabant zonder openbaarheidsbeperkingen.

Rijksarchief van Noord-Brabant, 1995
Aanwijzingen voor de gebruiker
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1938-1941
Vindplaats origineel:
BHIC 's-Hertogenbosch