Uw zoekacties: Secretariearchief gemeente Vollenhove 1942-1972

27 Secretariearchief gemeente Vollenhove 1942-1972 ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1.1. Geschiedenis van de gemeente
1.2. Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
27 Secretariearchief gemeente Vollenhove 1942-1972
1. Inleiding
1.2.
Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
Deze inventaris werd vervaardigd in het kader van de cursus "Voortgezette vorming archiefbeheer" (V.V.A.).
Aanleiding om het archief van de gemeente Vollenhove te inventariseren is geweest:
a. het is een afgerond archief. Per 1 februari 1942 zijn de gemeenten Ambt- en Stad-Vollenhove samengevoegd tot de gemeente Vollenhove en per 1 januari 1973 is de gemeente Vollenhove opgeheven en opgegaan in de nieuwe gemeente Brederwiede;
b. de ingevoerde zaaksgewijze ordening met behulp van de code V.N.G. bij die gemeente.
Mij is gebleken dat men moeite heeft gehad met het ordenen van de archiefbescheiden en met name bij de overgang naar het nieuwe systeem van zaaksgewijze ordening.
De zaaksgewijze ordening werd niet altijd korrekt toegepast, waardoor de nodige fouten hersteld moesten worden.
Een behoorlijk aantal bescheiden is door mij teruggebracht naar de archieven van de voormalige gemeenten Ambt- en Stad-Vollenhove, omdat ze uit die archieven afkomstig waren en slechts als achtergrondinformatie hebben gediend bij de besluitvorming bij de gemeente Vollenhove.
Voorts is er een aantal zaken waarvan de aanvang vóór het jaar 1942 ligt of waarvan de definitieve afhandeling pas na 1972 haar beslag heeft genomen.
Het tijdstip van de beslissing door het college van burgemeester en wethouders of de gemeenteraad omtrent de betreffende zaak is bepalend geweest voor de plaatsing van de bescheiden in één van de 4 archieven (Ambt-, Stad-Vollenhove, Vollenhove, Brederwiede).
Te zijner tijd zal bij het inventariseren van de overige 3 archieven hiermee rekening dienen te worden gehouden in verband met het maken van verwijzingen.
Ten dienste van de overzichtelijkheid en de toegankelijkheid is niet in alle gevallen binnen de diverse rubrieken gekozen voor een chronologische ordening van de archiefbescheiden. Bij een aantal onderdelen van de rubriek "eigendom en bezit" en "belastingen" is gekozen voor een alfabetische volgorde. In verband met het ontbreken van de verzamelstaten J. en K. zijn tevens voor de overzichtelijkheid de grootboeken, de grootboekkaarten en dagboeken van inkomsten en uitgaven behorende bij de gemeenterekening als één geheel opgenomen.
Met betrekking tot de verleende bouwvergunningen zij vermeld dat hiervoor nog een klapper zal worden samengesteld. In verband met tijdgebrek kon dit in dit kader niet meer worden verwezenlijkt.
De inventarisator heeft vanwege de omvang van het archief en tijdgebrek zich beperkt tot het secretarie-archief, waarin opgenomen is het archief van de burgerlijke stand.
De volgende zelfstandige archiefeenheden zijn voorlopig buiten beschouwing gelaten:
- het gemeentelijke elektriciteitsbedrijf;
- het gemeentelijke woningbedrijf;
- bouwvereniging "Woningstichting";
- Woningstichting "Land van Vollenhove";
- centrale werkplaatsen "Het oude en nieuwe land";
- beschut werkobjekt;
- commissie woonruimtewet;
- commissie wering schoolverzuim;
- landarbeidersvereniging "Arbeid Adelt".
Het archief vertoont enige leemten.
De staten J. en K., behorende bij de gemeenterekeningen, ontbreken over de hele periode 1942-1972. Hierdoor was het noodzakelijk de grootboeken, de grootboekkaarten c.q. de dagboeken van inkomsten en uitgaven te bewaren met als gevolg dat ruim 3 strekkende meter archief extra bewaard moest blijven.
Verder ontbreken de notulen van het college van burgemeester en wethouders over de periode 1942 tot 15 november 1951 en de jaarverslagen van de gemeente alsmede een deel van de op de "bezettingstijd 1942-1945" betrekking hebbende correspondentie.
Tevens bleek dat een 2-tal dossiers niet meer in het archief aanwezig was, namelijk:
- stukken betreffende de stichting van de R.K.-lagere school aan de Wheeme te Vollenhove, vanaf 1956;
- stukken betreffende de gemeentelijke kampeerverordening 1938-1960.
Het door mij beschreven archief omvat 30 strekkende meter.
Het correspondentie-archief is na de herindeling van de gemeente per 1-1-1973 door een medewerker van het buro O.D.R.P. van de V.N.G. gesaneerd en de voor vernietiging in aanmerking komende bescheiden werden vernietigd c.q. op vernietigingstermijn afgesteld.
De financiële bescheiden zijn door een provinciale medewerker, de heer Dirksen, onder supervisie van de archiefinspekteur van de provincie Overijssel, mr. C.J. van Heel, gesaneerd.
Het geïnventariseerde archief is geen archief dat in de zin van de Archiefwet 1962 is overgebracht naar de archiefbewaarplaats, het is dus niet-openbaar, behalve de registers, houdende notulen en besluiten van de vergaderingen van de gemeenteraad van 1945-1972.
Tenslotte wil ik gaarne mijn dank betuigen aan mijn mentor, de heer T.J.N.M. Marcelis, medewerker van de provinciaal inspekteur van de archieven in Overijssel.
Eveneens wil ik hierin betrekken mijn collega's van de afdeling Interne Zaken, met name Janny Weijs, die het voor mij mogelijk hebben gemaakt zoveel tijd in het vervaardigen van deze inventaris te kunnen steken.
Vollenhove, oktober 1986.
G. te Vaarwerk.
1.3. Bijlage: overzicht van het gemeentebestuur, secretarissen en ontvangers, over de periode 1942-1972
1.4. Aanvulling op de inleiding bewerkingstraject VHIC 2007-2009
1.5 Aanvulling op de inleiding, dd. 13-2-2020

Kenmerken

Auteur:
G. te Vaarwerk