Uw zoekacties: Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs ...

142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004) ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
1.1. Oprichten en vergaderen
1.2. Financiën en bouwen
1.3. Lager Onderwijs
1.4. Meer Uitgebreid Lager Onderwijs
1.5. Uitbreiding van de school
1.6. Oorlogsjaren
142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)
Inleiding
1.6.
Oorlogsjaren
in maart 1940 wordt voor de eerste maal een Christelijk Gereformeerde broeder als bestuurslid van de schoolvereniging verkozen. In dat jaar wordt ook besloten een Christelijk Bewaarschooltje op te richten. Een damescomité moet een en ander bevorderen.
Ook wordt de invloed van de bezetter zichtbaar: ondermeer een lijst met verboden boeken,
kinderen van Joodse bloede moeten van school verwijderd worden, gymnastiek wordt verplicht gesteld en voor het houden van ledenvergaderingen moet een verzoek ingediend worden.

Eind 1942 wordt de school gevorderd door de Duitse bezetter en in maart 1943 weer vrij gegeven. In 1944 gebeurde dit nog een keer. De scheur die ontstaan is door de Vrijmaking speelt ook op school, hoe het meegebrachte geld voor de Zending te verdelen?

In 1946 komt het verzoek binnen om de kinderen verkeersonderwijs te geven. Tevens wordt overwogen de schooljeugd de gemeentelijke plantsoenen te laten verzorgen in verband met de veelsoortige vernielingen. Inderdaad groepen schoolkinderen hebben met hark en schoffel geholpen om plantsoenen onbesmet te houden. In de barre winter van 1947 wordt in verband met brandstof tekort de school gesloten.

In 1951 worden voorbereidingen getroffen om het 50 jarig oude schoolgebouw te restaureren. De gemeente eist dat er een openbare inschrijving komt i.p.v. een gereformeerd aannemer-onderonsje. De verbouwing ging niet door. Er hadden zich omstandigheden bij de aanbesteding voor gedaan, die niet gebruikelijk waren.B&W berichtte dat het werk niet werd uitgevoerd. Aan de heer burgemeester wordt bericht, dat om principiële redenen afwijzend
wordt gereageerd om een schooltandverzorgingsdienst voor Noord-West Overijssel te stichten.
1.7. Verbouwing en vergroting van de school
1.8. Bouw kleuterschool
1.9. Federatie
1.10 Overzicht van hoofdonderwijzers c.q. directeuren verbonden aan
de Gereformeerde School
2. Openbaarheid
3. Persoonlijk verslag van het werk aan het archief
Inventaris van het oud archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)

Kenmerken

Auteur:
J. Haasjes