Uw zoekacties: Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs ...

142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004) ( Gemeentearchief Steenwijkerland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van het archiefvormend orgaan
1.1. Oprichten en vergaderen
1.2. Financiën en bouwen
1.3. Lager Onderwijs
142 Archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)
Inleiding
1.3.
Lager Onderwijs
In de tussentijd worden 90 leerlingen opgegeven, voor meer is er geen plaats.
Op 1 september beginnen 1 hoofdonderwijzer en 2 onderwijzers met het les geven.
De school krijgt geen bijzondere naam, het blijft gewoon: ¿School uitgaande van de vereeniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs¿.
Het suppletiefonds `Draagt Elkanders Lasten¿ verwacht dat veel ouders, wier kinderen van het openbaar (gesubsidieerd) onderwijs overgaan naar de Gereformeerde school (niet gesubsidieerd) financieel ondersteund moeten worden.
Bij aanvang van het nieuwe schooljaar 1 april 1905 worden 21 nieuwe leerlingen opgegeven. Men gaat op zoek naar een derde onderwijzer en denkt na over een 3e lokaal, het grote probleem is zoals altijd Financiën. Rijkssubsidie levert voor een leraar fl. 260.- op, maar die kost minstens fl. 500,-.
Het derde lokaal komt er, gebouwd door een Gereformeerde aannemer en moet op 1 december 1905 opgeleverd worden, dat lukte want op 27 november werd het lokaal in gebruik genomen.
Meisjes vanaf 8 jaar kunnen breiles krijgen, maar de `priemen¿ en garens moeten wel door de ouders betaald worden.
Eind 1906 wordt besloten dat er iets gedaan moet worden aan nuttige handwerken: 4 avonden in de week worden er brei- en naailessen gegeven, ieder kind, die hier aan mee doet zal 71/2 cent per week moeten betalen.

De speelplaats is door bouw van het derde lokaal te klein geworden. 4 Broeders willen in 1906 een strook grond, gelegen naast de school schenken om de speelplaats uit te breiden. Eén van de zonder meer gestelde eisen was:
Midden op de speelplaats een afscheiding maken, opdat er een gedeelte kome voor de jongens en een gedeelte voor de meisjes
Het bestuur en de vereeniging gingen hier gaarne mee akkoord! Speelde eerbaarheid een rol?
In het begin van de jaren 50 tijdens de verbouwing van de school is het afscheidingshek opgeruimd.
In 1907 worden de school en het woonhuis aangesloten op de waterleiding,
Ieder lokaal krijgt een kraan, maar in het tweede lokaal ook nog een kraan voor de werkster.
De onderwijzerswoning wordt aangesloten volgens abonnement, de meester betaalt het water, dat hij krijgt.

Op de ledenvergadering in januari 1908 was er voor het eerst een batig saldo
van fl. 11,23
Door ¿Draagt Elkanders Lasten¿ werden 70 kinderen gesuppleerd en men had toch een batig saldo van fl. 2,121/2
In 1909 wordt Koninginnedag niet gevierd in samenwerking met de vereeniging voor volksvermaak, omdat men de vermakelijkheden van draaimolen en poppenkast om der principe wil niet kan en wil. Ook het verzoek om het zingen van een cantate bij de opening van de Rijks Hogere Burger School wordt afgewezen.
Begin 1910 ontvangen 141 kinderen onderwijs, de wenselijkheid van een vierde lokaal wordt besproken en na veel discussie over het vereiste wettige aantal leerlingen wordt besloten een vierde onderwijzer te benoemen.
Na bericht van de district schoolopziener en het dagelijks bestuur van de gemeente Steenwijk dat zij geen bezwaren hadden tegen de bouw van een vierde lokaal vindt de aanbesteding, onder Gereformeerde leden uiteraard,
plaats in april 1911.
De opening van het lokaal is in oktober 1911
In 1914 bedraagt het aantal leerlingen 180 en in verband met een mogelijke uitbreiding van de school, in de toekomst, wordt het voorste deel van de broeders, die in 1906 het andere deel aan de school schonken, gekocht voor fl. 400,-

In 1915 worden middelen beraamd tot verhoging van de financiën. Een van de acties is dames benaderen om een bazar in het leven te roepen. In november wordt er na veel vergaderen, waarin alle attractie tot in den treure worden besproken een bazar gehouden met een opbrengst van fl. 450,-
1916 Een onderwijzer is gekozen tot diaken in de Gereformeerde Kerk. De vraag van de meester aan het bestuur is: Wilt u de instructie wijzigen, door daar uit te nemen, dat de onderwijzers toestemming moeten hebben van het bestuur, als zij verkozen worden tot ambten of bedieningen in de kerk. Er volgt een politiek geformuleerd NEEN op, ¿ maar mocht u evenwel toestemming van het bestuur verlangen, dan zal zulks in gunstige overweging genomen worden¿.
1.4. Meer Uitgebreid Lager Onderwijs
1.5. Uitbreiding van de school
1.6. Oorlogsjaren
1.7. Verbouwing en vergroting van de school
1.8. Bouw kleuterschool
1.9. Federatie
1.10 Overzicht van hoofdonderwijzers c.q. directeuren verbonden aan
de Gereformeerde School
2. Openbaarheid
3. Persoonlijk verslag van het werk aan het archief
Inventaris van het oud archief van de Vereeniging tot Gereformeerd Schoolonderwijs te Steenwijk, Gereformeerde school Het Kompas 1896 - 2001 (2004)

Kenmerken

Auteur:
J. Haasjes