Uw zoekacties: Secretaris (voorlopige) districtsbesturen van Delfland, na 1...

136 Secretaris (voorlopige) districtsbesturen van Delfland, na 1995 Afdelingsbesturen, 1976-1995 ( Hoogheemraadschap van Delfland )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Naar aanleiding van het opheffen van de polders als zelfstandige waterstaatkundige bestuursorganen in 1977 zijn er binnen het Hoogheemraadschap van Delfland districtsbesturen ingesteld. De voorlopige districtsbesturen werden gevormd door bestuursleden van de opgeheven polders. De definitieve districtsbesturen kenden een meer pluriforme samenstelling. Achtergrond om districtsbesturen in te stellen was het handhaven van de bestaande korte lijnen met de ingelanden. De voornaamste taak van de districtsbesturen was de schouw over de zogenaamde overige watergangen. Daarnaast werden de districtsbesturen geraadpleegd met betrekking tot waterkwantiteitsaangelegenheden in de poldergebieden. De districtsbesturen hebben tot aan de inwerkingtreding van de Waterschapswet op 1 januari 1995 bestaan. Na die datum zijn de districtsbesturen opgegaan in de afdelingsbesturen.
De archiefstukken in deze inventaris zijn afkomstig van de secretarissen van de districtsbesturen, achtereenvolgens de heren G. Jongeneel, J.P.M. van der Burg en H.M.J. Hoogweg. Getekende notulen bevinden zich in Delflands archief. Deze archiefstukken werden tot medio 1994 beheerd door de secretaris van de districtsbesturen, vanaf genoemd tijdstip zijn afschriften van alle stukken aan registratuur gezonden en gedocumenteerd. De in deze inventaris beschreven stukken zijn door de secretaris van de afdelingsbesturen in 2005 en 2006 aan het oud archief overgedragen.
Inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
(1976) 1977-1994 (1995)
Auteur:
G.J. Klapwijk
Periode orgaan:
1977-1994
Beschrijving:
Archief van de secretaris van de districtsbesturen van Delfland, (1976) 1977-1994 (1995). - G.J. Klapwijk. - Delft, 2005
Rechtsvoorganger:
polderbestuurders
Rechtsopvolger:
afdelingsbesturen
Openbaarheid:
nee
Omvang:
11 archiefdozen
Annotatie:
Dit archief bevat gegevens over het functioneren van de districtsbesturen
Gerelateerd archief:
Registratuur Archief Delfland,1921-1981 inv.nrs. 15981 en 15982.
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Hoogheemraadschap van Delfland, Delft. Toegang 136 Secretaris (voorlopige) districtsbesturen van Delfland, na 1995 Afdelingsbesturen, 1976-1995 (1976) 1977-1994 (1995)
VERKORT:
NL-DtHHD-136
Categorie:
  • Zonder categorie