Uw zoekacties: Amstel- en Gooiland, Zuiveringschap (1975-1996)

71 Amstel- en Gooiland, Zuiveringschap (1975-1996) ( Waterschap Amstel, Gooi en Vecht )

Terug naar "zoek in alles" / het beginscherm.

Wat is een archieftoegang?

Een archieftoegang is een beschrijving van wat er in een archief zit. Zo'n toegang bestaat uit een of meer van de volgende onderdelen:

  • Kenmerken van het archief
  • Inleiding op het archief. Hierin staat informatie over de organisatie en over het archiefbeheer.
  • Inventaris of plaatsingslijst. Hierin staan de beschrijvingen van dossiers of documenten. Deze zijn ondergebracht in rubrieken, bijvoorbeeld "financiën" of "beheer van waterstaatswerken".
  • Bijlagen. Bijvoorbeeld een lijst dijkgraven, of een omnummeringstabel.

Meer uitleg

Meer uitleg over inventarissen en onderzoek doen staat in onze onderzoeksgidsen. (De link opent in nieuw venster.)

 

beacon
 
 
Inleiding
Ontstaan, wettelijk kader, verandering en opheffing
71 Amstel- en Gooiland, Zuiveringschap (1975-1996)
Inleiding
Ontstaan, wettelijk kader, verandering en opheffing
De landelijke organisatie van het waterkwaliteitsbeheer vindt haar grondslag in artikelen 3-6 van de Wet verontreiniging oppervlaktewateren (WVO). Deze wet trad op 1 december 1970 in werking. De WVO onderscheidt Rijkswateren en overige wateren. Terwijl de minister van Verkeer en Waterstaat het waterkwaliteitsbeheer voert over Rijkswateren, vallen de overige wateren onder de bevoegdheid van Gedeputeerde Staten. Met uitzondering van Friesland, Groningen en Utrecht delegeerden de provincies deze bevoegdheid aan bestaande waterschappen of riepen hiertoe nieuwe zuiveringschappen in het leven.
Eind 1972 besloten Provinciale Staten van Noord-Holland een zuiveringschap op te richten voor de bestrijding van de watervervuiling in het zuidoosten van de provincie. Op 23 oktober 1973 stelden Provinciale Staten van Noord-Holland het reglement van bestuur vast, waarin de taken van het nieuwe zuiveringschap werden benoemd: "Het tot stand brengen, beheren en onderhouden of in beheer en onderhoud overnemen van werken in beheer bij openbare lichamen ten behoeve van het tegengaan en voorkomen van de verontreiniging van de oppervlaktewateren; het verlenen, weigeren, wijzigen of intrekking van een vergunning; het verrichten van al wat voor het overige bevorderlijk kan zijn voor een goede kwaliteit van oppervlaktewateren" * 
Op 26 augustus 1974 werd in het provinciehuis te Haarlem het algemeen bestuur van het zuiveringschap geïnstalleerd * 
Op 1 januari 1982 trad een wijziging van de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren in werking. Een van de gevolgen was de totstandkoming van een getrapt systeem van planvorming. Het Rijk stelt een Indicatief Meerjaren Programma Water (IMP) op, dat de hoofdlijnen bevat voor het landelijk te voeren beleid. De provincie, in overleg met de waterkwaliteitsbeheerder, stelt het Waterkwaliteitsplan op, dat de hoofdlijnen van het door de kwaliteitsbeheerder te voeren beleid definieert. Dit omvat onder andere functies en gebruiksbestemmingen van oppervlaktewateren. De waterkwaliteitsbeheerder ten slotte geeft invulling aan deze kaders in een Waterkwaliteitsbeheersplan *  .
Voor de gemeente Amsterdam troffen Provinciale Staten een afzonderlijke regeling. Amsterdam behield het beheer over haar eigen rioolwaterzuiveringsinstallaties (hierna te noemen: RWZI's). Het zuiveringschap was echter ook in Amsterdam verantwoordelijk voor de kwaliteit van het oppervlaktewater. De provincie droeg Amsterdam en het zuiveringschap op een convenant te sluiten waarin de werkzaamheden ten behoeve van het zuiveringschap geregeld werden. Door groot verschil in inzicht kwam dit convenant niet van de grond.
Een ambtelijke werkgroep onder neutraal voorzitterschap van P.C.W.M. Bogaers werd in 1979 ingesteld om in 1980 advies uit te brengen *  , maar ook deze commissie slaagde er niet in de partijen tot elkaar te brengen *  . Uiteindelijk gaf de Waterschapswet in 1994 een beslissende impuls voor de oplossing van dit slepende conflict: een fusie. In het voorstel van de 'package-deal' werden niet alleen de nieuwe waterschapsgrenzen vastgesteld, maar tevens de waterkwaliteits- en -kwantiteitstaken geïntegreerd.
Deze integratie was al het geval in de gemeente Amsterdam, waarbij tevens de rioleringstaak was inbegrepen. De samenvoeging van deze taken en de herziening van de grenzen leidde tot de oprichting van het hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV) per 1 januari 1997, met als fuserende partijen het zuiveringschap, het Hoogheemraadschap Amstel en Vecht, de gemeente Amsterdam en de provincie Utrecht *  . Riolering bleef wettelijk een gemeentetaak, maar men wilde de integratie van deze taak in het zuiveringsbeheer van Amsterdam niet loslaten. Daarom werd de uitvoering van de taken in handen gelegd van een gemeenschappelijke operationele organisatie, de stichting Dienst Waterbeheer en Riolering (DWR), die door het hoogheemraadschap AGV en de gemeente Amsterdam werd aangestuurd.
Geografie
Bestuurlijke samenstelling
Organisatie
Taken van het zuiveringschap
Opbouw van het archief en aanpak van de bewerking
Toelichting op de inventaris
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1975-1996
Geografie:
Hilversum
Openbaarheid:
beperkt
Omvang archief:
59,00 meter
Auteur archieftoegang:
AGV / Waternet (2013)
Rechtsopvolger:
hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht (Een rechtsopvolger is de organisatie die taken heeft overgenomen, bijvoorbeeld na een fusie van meerdere polders of waterschappen.)