Uw zoekacties: Gemeente Genemuiden, secretarie

1364.2 Gemeente Genemuiden, secretarie ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Beknopte geschiedenis van de organisatie
2. Geschiedenis van het archief
1364.2 Gemeente Genemuiden, secretarie
Inleiding
2.
Geschiedenis van het archief
Het beheer van het secretariearchief in de periode 1940-1990 vond centraal plaats. Het sociale zaken-, hinderwet- en bouwvergunningenarchief werd decentraal beheerd maar ze bleven onderdelen van het secretariearchief van de gemeente.
Decentrale archieven zijn het Armfonds van Camen/Provisoorfonds, gemeentelijk elektriciteitsbedrijf, gemeentelijk grondbedrijf en het gemeentelijk woningbedrijf.
De archiefmedewerkers hebben geordend naar organisatie (secretarie, Elektriciteits-, grond- en woningbedrijf). Op onderwerp werden geordend onder andere de sociale zaken-, hinderwet- en bouwvergunningendossiers.
Vanaf 1940 zijn de archiefstukken geordend volgens de archiefcode van de VNG.
Er bestond geen ordeningsplan. Er werd wel een dossierinventaris bijgehouden. Vernietigd werd er op basis van de "Lijst, houdende opgaaf van voor vernietiging in aanmerking komende stukken in de gemeentearchieven" gedagtekend van na 1850 (vastgesteld in 1983 door de minister van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur).
De inkomende stukken werden aanvankelijk in brievenboeken ingeschreven. In 1986 is de postregistratie voor de inkomende post geautomatiseerd.
De uitgaande stukken werden allemaal genummerd en genoteerd in een brievenboek.
De te bewerken stukken, zijn gevoegd tot zaakdossiers en bevinden zich allemaal in een ruimte, de archiefbewaarplaats. De stukken zijn op classificatienummer geplaatst.
In 1988 is al eens een begin gemaakt om het archief van 1940-1990 te inventarissen Een klein gedeelte van de archiefstukken is toen toegankelijk gemaakt door middel van de dossierinventaris. Deze dossierinventaris is nooit afgerond; de aanduidingen van deze stukken zijn bijgeschaafd en opgenomen in deze inventaris, waarbij de oude nummering is losgelaten.
3. Verantwoording van de inventaris; aanwijzingen voor het gebruik
4. Wijziging van de archiefinventaris
5. Wijziging van de archiefinventaris

Kenmerken

Datering:
1940 - 1990
Omvang archiefblok:
50,12 m
Voorwaarden voor raadpleging:
Personeelsdossiers zijn gedurende 50 jaar niet openbaar, stukken betreffende de Tweede Wereldoorlog 75 jaar. Deze stukken zijn alleen ter inzage met schriftelijke toestemming van de Gemeente Zwartewaterland
Toegang:
Cuperus, Tj., Inventaris van het archief van de voormalige Gemeente Genemuiden gevormd onder beheer van de gemeentesecretaris van 1940-1990, 1940 - 1990, z.p. (2004).
Openbaarheid:
Personeelsdossiers zijn gedurende 50 jaar niet openbaar, stukken betreffende de Tweede Wereldoorlog 75 jaar.