Uw zoekacties: Minsky, Michael, bariton en dirigent van het Orginal Don Kos...

1318 Minsky, Michael, bariton en dirigent van het Orginal Don Kosaken Chor Serge Jaroff, wonende te Zwolle ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Biografische schets
1318 Minsky, Michael, bariton en dirigent van het Orginal Don Kosaken Chor Serge Jaroff, wonende te Zwolle
Inleiding
1.
Biografische schets
Michael Minsky, geboren als Michael Spirin, [Baghaewo (Tatarstan) 12 augustus 1918 -Zwolle (Nederland) 9 oktober 1988] was een Russische zanger. Hij geldt als een van de grootste vertolkers van het Russische en Oekraïense lied en was solist en dirigent van het Original Don Kosakken Chor Serge Jaroff.
Hij verdiepte zich al vroeg in muziek en cultuur en speelde bajaan en zong. Hij ging in 1935 naar de "Rabfak"(arbeidersfaculteit) en studeerde daarna geologie aan de Universiteit van Kazan. In 1941 werd hij lid van het academisch koor en werd vervolgens uitgekozen door Maria Vladimirovna Vladimirova om te gaan studeren aan het conservatorium in Moskou.
Zij voorspelde hem een grote operacarrière en riep: "geef mij deze Onegin mee naar Moskou.
Ik wil zelf met hem studeren". Echter deze plannen werden doorkruist door het begin van de oorlog, op 22 juni 1941. Michael Minsky werd opgeroepen voor een functie in het leger op 2 augustus 1942 en kreeg een opleiding van vier maanden in Saratov. Al snel werd hij gevangen genomen en zat 33 maanden in verschillende kampen in de zone voor het front.
In 1943 was hij te werkgesteld als dwangarbeider aan de Hongaarse grens. De baas van dit kamp bleek een zwager te zijn van een tenor uit het Platov Don Kozakken Koor en deze vertelde Michael Minsky over het Don Kozakken Koor van Serge Jaroff. Van 1945-1948 vertoefde Michael Minsky in verschillende vluchtelingenkampen. In deze kampen kwam het culturele leven zeer tot bloei en op 3 november 1945 in Bad Herschfeld, trad Michael Minsky toe tot het internationale koor Trembita o.l.v. professor Tsependa. Daarna verhuisden ze naar kamp Karlsfeld. In het najaar van 1945 werd kamp Karlsfeld opgeheven en werden de mensen verdeeld over Berchtesgarden en Mittenwald. Intussen gaf het koor concerten in andere kampen en steden in Duitsland,o.a. in 1945 in Stuttgart en in 1946 in Ingolstadt.
Op 15 november 1948 verzeilde Michael Minsky in Bad Kissingen bij het Banduristen Koor en in datzelfde jaar in Regensburg werd het Koor uitgenodigd naar Amerika te komen.
Op 5 mei 1949 vertrok Michael Minsky naar New-York in de USA. Hij studeerde in New York en Louisiana. In hetzelfde jaar werd hij op het Witte Huis ontvangen met het Banduristen Koor en gaf een reeks concerten, o.a. op 2 oktober 1949 in het Mansonic Auditorium. Hij zong in alle grote concertzalen in Amerika en in 1953 maakte hij zijn debuut in Carnegie Hall te New York. Op 21 februari 1953 werd hij tot Amerikaans staatsburger genaturaliseerd en veranderde zijn naam van Spitin in Minsky. In 1954 maakte hij in Philadelphia zijn debuut in de opera "Aida". Hij kreeg een beurs om in Rome te studeren en werd ontvangen door Paus Johannes XXIII . Tot 1958 zong hij deels in diverse operagezelschappen, deels bij het Ukrainse Banduristenkoor.
In 1958 gingen vijf zangers als propaganda voor dit koor met een Kwintet op tournee.
In het najaar van 1958 maakte Michael Minsky met het Banduristenkoor een tournee door Engeland ,Zwitserland, Denemarken en Zweden en gaf op 18 november 1958 een concert in het Concertgebouw van Amsterdam. Begin zestiger jaren treed hij toe tot het "Schwarzmeer Kosaken Chor" en werkt tussendoor in "Rodina" in Hamburg, maar zingt ook nog bij het operagezelschap "Scala" te Philadelphia en zingt "Pagliacci" met de New Orleans Opera.
Vanaf 1948 heeft hij al contact met het Don Kosaken Chor en Serge Jaroff, maar treedt pas tot het koor toe in 1964. Seizoen 1963/64 verbindt Michael Minsky zich aan de opera in Gelsenkirchen (Dld), en treed dan eindelijk in de herfst 1964 in Luzern toe tot het Orginal Don Kosaken Chor Serge Jaroff. Tussen de bedrijven door geeft hij ook nog soloconcerten o.a. op 22 april 1966 weer in Mansonic Auditorium. Hij zal tot en met 1979 bij het koor van Serge Jaroff blijven en maakt tijdens de recessen van het koor diverse concertseizoen door Australië.
In 1978 vestigt hij zich definitief in Zwolle (NL) waar hij op 7 januari 1980 een gemengd Slavisch Koor op richt. Naar aanleiding van de successen van dit koor wordt hij uitgenodigd, dirigent te worden van een Haagse amateurkoor, het Oeral Kozakken Koor (1982-1984). In twee jaar tijd stoomde hij het koor klaar voor een tournee langs de grote Duitse Concertzalen, toen de heren amateur-zangers er ineens achter kwamen, dat ze geen veertien dagen vakantie konden krijgen. Van 1984-1988 was hij muzikaal leider van het Ural Kosaken Chor in Duitsland. Voorts maakte hij concertreizen met de Wolga Kozakken.
In het najaar van 1984 startte hij een amateurkozakkenkoor in Rijswijk. Dit amateurkoor kreeg van Otto Hofner (de manager van Serge Jaroff, die in 1981 de rechten van Jaroffs koor verkreeg) via Michael Minsky toestemming zich Don Kosaken Chor Rijswijk te noemen. Maar ook dat was het niet voor Michael Minsky, dus toen Otto Hofner hem uitnodigde het originele Don Kosaken Chor weer op de been te brengen, nam hij deze uitnodiging met beide handen aan. Er volgde in 1986 een succesvolle tournee met Nicolai Gedda als gastsolist. Echter, Michael Minsky werd ziek en Nicolai Gedda wilde niet iedere dag zingen en op dat moment vond Otto Hofner het genoeg.
Michael Minsky, wetend dat hij ging sterven, richtte zich geheel op de organisatie van de Nederlandse Viering van het duizendjarig bestaan van de Russisch Orthodoxe Kerk.
Hij was een van de initiatiefnemers van deze Nederlandse Viering, waarbij o.a. Koningin Beatrix en een groot aantal vertegenwoordigers van Kerken te gast waren. Deze landelijke viering vond plaats te Zwolle op 30 september 1988. Negen dagen later, op 9 oktober 1988 overleed Michael Minsky. Hij werd op 14 oktober 1988 te Zwolle begraven.
Zwolle, januari 2008
Irina Minsky-Platenkamp
2. Het archief
Inventaris

Kenmerken

Datering:
1948 - 1988 (2008)
Voorwaarden voor raadpleging:
Beperkt openbaar
Omvang archiefblok:
2,25 m
Toegang:
Minsky-Platenkamp, T.J., Seekles, J.J., Plaatsingslijst van het archief van Michael Minsky, bariton en koordirigent, 1948 - 1988 (2008), Zwolle (2008).
Openbaarheid:
Beperkt openbaar.