Uw zoekacties: N.V. Zwolsche Tramwegmaatschappij te Zwolle

0863 N.V. Zwolsche Tramwegmaatschappij te Zwolle ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Inleiding
0863 N.V. Zwolsche Tramwegmaatschappij te Zwolle
Inleiding
1.
Inleiding
Vanaf 1885 was Zwolle, zoals zoveel grote en middelgrote steden in ons land, in het bezit van een tramwegmaatschappij. Evenals overal elders betrof het hier een paardetram, hoewel de gebruikmaking van elektrische traktie werd overwogen. Het doel van de maatschappij was overigens niet beperkt tot de aanleg en exploitatie van tramlijnen, maar men wenste tevens tot de bouw van een badhuis over te gaan. Ten gevolge van de voortdurende financiële nood, waarin de maatschappij verkeerde, kon eerst in 1888 een bescheiden badinrichting in de IJssel bij het Katerveer gerealiseerd worden.
Gezien het plan voor de badinrichting was de eerste tramlijn die werd aangelegd, de lijn vanaf de Grote Markt naar het Katerveer, welke in 1885 in twee gedeelten gereed kwam. Eerst in 1891 volgde een uitbreiding van het net en wel met de lijn Luttekestraat-Station, die in 1893 gevolgd werd door de lijn Grote Markt-Sophia Ziekenhuis. Bij wijze van proef was door een dochteronderneming, de Eerste Overijsselsche Tramomnibus Maatschappij, in 1890 en het voorjaar van 1891 al een paardeomnibuslijn van het station via de Grote Markt naar de Rhijnvis Feithlaan geëxploiteerd.
In het begin van de 20e eeuw raakte de maatschappij in financiële moeilijkheden, wat resulteerde in een reorganisatie. In 1908 kwam deze tot stand, mede dankzij de gemeentelijke hulp.Er vonden lijnverleggingen plaats en tevens werd nieuw materieel aangeschaft. In de volgende jaren floreerde de trambaan uitstekend, totdat in 1914 de eerste wereldoorlog uitbrak met alle gevolgen van dien. Het personeel moest in dienst, de beste paarden werden gevorderd en het aantal passagiers daalde snel. In 1919 werd de toestand zo onhoudbaar, mede omdat de gemeenteraad weigerde verdere steun te verlenen, dat de maatschappij geliquideerd werd. Het materieel werd verkocht, het personeel ging over in gemeentedienst en de rails werden bij gelegenheid van bestratingswerkzaamheden opgebroken.
In juli 1939 droeg de laatste president-commissaris van de maatschappij, J.C. Tjeenk Willink, de archiefstukken, die nog in zijn bezit waren, aan de toenmalige gemeente-archivaris over. Ondanks naspeuringen zijn andere stukken nergens aangetroffen, zodat het gehele archief, dat van de Z.T.M. nog over is, in deze inventaris is opgenomen. Enige orde werd in de overgedragen stukken niet aangetroffen, zodat door mij zelf een indeling is gemaakt.
Zwolle, april 1975 Jacob H.S.M. Veen
2. Geraadpleegde literatuur

Kenmerken

Datering:
1884 - 1911
Omvang archiefblok:
0,25 m
Voorwaarden voor raadpleging:
Het archief is openbaar.
Toegang:
Veen, J.H.S.M. , Inventaris van het archief van de N.V. Zwolsche tramweg-maatschappij, 1884 - 1911, Zwolle (1975).
Openbaarheid:
Het archief is openbaar.