Uw zoekacties: Participanten van de Aremberger Schutsluis

0027 Participanten van de Aremberger Schutsluis ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de Arembergerschutsluis
2. Geschiedenis van de staphorsterschutsluis
3. Geschiedenis van de archieven
0027 Participanten van de Aremberger Schutsluis
Inleiding
3.
Geschiedenis van de archieven
Zoals reeds vermeld, hebben we pas vanaf de tweede helft van de negentiende eeuw een compleet beeld van de organisatie. In die tijd zijn de meeste archiefbescheiden door of via de rentmeester aan de gecommitteerden overhandigd. Daarnaast zijn er stukken die gericht zijn aan de gecommitteerden of concepten van stukken die van hen zijn uitgegaan. Omdat beide gecommitteerden op de hoogte moesten zijn van de actuele stand van zaken, werden de archivalia wel van de één naar de ander doorgestuurd. Deze bescheiden zou men verwachten in de archieven van de gecommitteerden. Doch zij delegeerden de zorg voor het archief aan de rentmeester.
In ieder geval werd de lopende administratie altijd al zorgvulgig bewaard, maar van de overige bescheiden kan men dat niet zeggen. Toen de participanten in de Bataafse tijd hun rechten wilden bewijzen, troffen de heren [H.W.] Greve en A. van Muyden "geene of zeer weinige authentique stukken" aan die als bewijsmiddelen zouden kunnen dienen. Bovendien waren "ook de nog overig zijn de minuten der resolutien zeer incompleet" *  .
Deze niet geheel consequente zorg voor het archief leidde er toe dat de participanten zelf ook wel eens moesten zoeken naar een deel van hun eigen administratie of raakte er zelfs iets zoek.
De belangrijkste stukken hielden de gecommitteerden echter in eigen beheer. Indien nodig moest de rentmeester om de bescheiden uit het "archief van de Heeren Gecommitteerden" vragen.
4. Verantwoording van de inventarisatie
5. Bijlage: Lijst van Rentmeesters

Kenmerken

Datering:
1580 - 1928
Omvang archiefblok:
7,60 m
Voorwaarden voor raadpleging:
Het archief is openbaar.
Toegang:
Wouda, B., Inventaris van het archief van de Participanten van de Aremberger Schutsluis, ca. 1580-1928, 1580 - 1928, Zwolle (1989).
Bijzonderheden:
Dit archief is gedeponeerd in de archieven van het Provinciaal Bestuur van Overijssel, maar is afzonderlijk geïnventariseerd.