Uw zoekacties: Gemeentebestuur Krommenie

OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie ( Gemeentearchief Zaanstad )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Bestuursorganisatie
OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie
Inleiding
1.
Bestuursorganisatie
In 1814 bestond het bestuur der gemeente uit 1 burgemeester, 2 assessoren en 5 raadsleden. * 
Hierin kwamen verandering ingevolge het "Reglement voor het platteland" van 1825. Het oude bestuur werd toen ontslagen en opnieuw aangesteld met toevoeging van 1 raadslid.
De leden werden gekozen uit en door de raad. Dit geschiedde door "dubbeltallen" te formeren (voor elk lid 3 personen) en met besloten briefjes te stemmen.
De raadsleden en de assessoren werden benoemd door Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. De burgemeester, die tevens secretaris was, werd benoemd door de koning.
Verder werden er voortaan roosters van periodieke aftreding vastgesteld (bij loting), waarbij om de twee jaar 2 raadsleden en 1 assessor aftraden en om de zes jaar de burgemeester (in plaats van de assessor). * 
Met ingang van de grondwetswijziging van 1848 werd de raad direct gekozen, weliswaar met beperking tot diegenen die een bepaalde som der belastingen betaalden (census-kiesrecht).
Tengevolge van de invoering van de "Gemeentewet" in 1851 was de bepaling van het aantal raadsleden afhankelijk van het aantal inwoners der gemeente. In Krommenie werd dit op 7 gebracht, gezien het inwonertal 1758 was. In plaats van de assessoren kwamen er wethouders, welke door de raad werden benoemd. De burgemeester werd voor zes jaar benoemd door de Kroon. De functie van burgemeester en secretaris was onverenigbaar. De wet eiste 2 hoofdambtenaren, te weten de secretaris en de ontvanger, beiden te benoemen door de raad. * 
Vanaf 1851 vergaderden de raad en het college van burgemeester en wethouders elk afzonderlijk (tussen 1836-1851 werd slechts drie keer apart vergaderd door burgemeester en assessoren). * 
Na de uitbreidingen van het census-kiesrecht bij de grondwetswijziging van 1887 ("kentekenen van maatschappelijke welstand en geschiktheid") en de Kieswet Van Houten van 1896, werd uiteindelijk in 1917 het algemeen kiesrecht voor mannen en het passief kiesrecht voor vrouwen ingevoerd. Twee jaren later kregen ook de vrouwen actief kiesrecht bij de Initiatief-wet Marchand van 1919.
In 1901 vond nogmaals een wijziging plaats in de samenstelling van het bestuur door de toename van het inwonertal tot 3098. *  Het aantal raadsleden werd op 11 gebracht.
Kort na het uitbreken van de oorlog in 1940 kwam hierin pas weer verandering. Op 29 juli 1940 werd namelijk het bericht uitgevaardigd, dat alle leden van de Communistische Partij de gemeenteraad moesten verlaten. Voor Krommenie betekende dit 3 raadsleden minder, te weten S. de Roo, T. Glijnis en P. Kuyper.
De geminiseerde raad is nog een tiental keren bijeen gekomen voor zij op 14 augustus 1941 op non-actief werd gesteld door de toenmalige commissaris van de provincie, welke haar vergaderingen niet langer noodzakelijk en gewenst achtte.
Door deze maatregel stopten toen dus ook alle commissievergaderingen.
De vergaderingen van het college van burgemeester en wethouders bleven echter doorgaan, totdat op 17 juli 1942 A.G. Jongsma werd benoemd als opvolger van de op 8 mei 1941 gearresteerde burgemeester J. Kalff. De wethouders weigerden met deze nieuwe burgemeester samen te werken. Na een mislukte poging om een ander college te formeren, bestond het gemeentebestuur alleen nog maar uit de burgemeester en de secretaris. In 1945 werd ex-burgemeester Kalff in zijn ambt hersteld en als zodanig bijgestaan door een Commissie van advies, bestaande uit 7 leden van de illegaliteit.
Deze commissie is op 19 november 1945 opgegaan in de Noodraad, die werd gevormd door 7 leden van de voornoemde commissie en 6 nieuwe leden. Bij de eerste vergadering van de Noodraad werden 2 leden van de voormalige Commissie van advies gekozen tot wethouder. De Noodraad is blijven functioneren tot de verkiezingen in 1946. * 
2. Toestand en bewaring van het archief
3. Verantwoording van inventarisatie
Inventaris van het archief van het gemeentebestuur gevormd onder beheer van de gemeentesecretaris

Kenmerken

Datering:
(1798) 1814 - 1945 (1954)
Gemeente:
Krommenie
Omvang in meters:
28
Toegang:
Inventaris
Openbaar:
Gedeeltelijk
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Gemeentearchief Zaanstad. Toegang OA-0036 Gemeentebestuur Krommenie
VERKORT:
NL-ZdGAZOA-0036