Uw zoekacties: Algemene Armenvoogdenkassen in de gemeente Avenhorn, 1953-1964

1532 Algemene Armenvoogdenkassen in de gemeente Avenhorn, 1953-1964 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
1532 Algemene Armenvoogdenkassen in de gemeente Avenhorn, 1953-1964
Inleiding
1.
Geschiedenis van de organisatie
Organisatie: Westfries Archief
In 1854 werden de gemeenten Avenhorn-Oostmijzen, Grosthuizen en Scharwoude samengevoegd tot de gemeente Avenhorn. De algemene of 'burgerlijke' armbesturen van de drie voormalige gemeenten bleven echter zelfstandig. In 1855 en 1913 werden door de gemeenteraad reglementen voor deze instellingen vastgesteld, op grond waarvan het armbestuur in ieder dorp door twee armenvoogden werd waargenomen (zie gemeentearchief Avenhorn, inv.nr. 934). Het reglement uit 1913 is later op een aantal punten gewijzigd. Een geheel nieuw reglement werd vastgesteld in 1952. Het voorzitterschap van alle drie 'Algemene Armenvoogdenkassen' werd opgedragen aan de burgemeester van Avenhorn, terwijl de gemeentesecretaris optrad als secretaris-penningmeester. Er was sinds 1953 dus sprake van één archiefvormer. De drie 'Armenvoogdenkassen' bleven echter zelfstandige rechtspersoonlijkheden en de dorpen-in de stukken aangeduid als 'afdelingen'-behielden ieder twee armenvoogden. Vanaf 1953 vergaderden de armenvoogden van de drie afdelingen vaak samen. Het kwam blijkens de notulen echter ook geregeld voor dat de te behandelen onderwerpen slechts één van de drie afdelingen aangingen. Dan waren, behalve de voorzitter en secretaris-penningmeester, alleen de armenvoogden van dat dorp aanwezig.
Bij raadsbesluit van 28 oktober 1964 werden de drie Algemene Armenvoogdenkassen met ingang van 1 januari 1965 opgeheven, dit in verband met de inwerkingtreding van de Algemene Bijstandwet. De bezittingen werden overnomen door de gemeente Avenhorn.
2. Geschiedenis van de archiefvorming
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Geraadpleegde bronnen
5. Geraadpleegde literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1953-1964
Datering:
1953-1964
Plaats:
Avenhorn
Soort archief:
Overheid
Omvang:
250 mm
Openbaar:
Ja
Auteur:
J. de Bruin (2001)