Uw zoekacties: Gemeentebestuur Twisk, 1939-1978

1445 Gemeentebestuur Twisk, 1939-1978 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
2. Geschiedenis van de archiefvorming
1445 Gemeentebestuur Twisk, 1939-1978
Inleiding
2.
Geschiedenis van de archiefvorming
Organisatie: Westfries Archief
De voorliggende inventaris heeft betrekking op de periode 1939-1978. Tot 1939 was men op de gemeentesecretarie gewend om archiefbescheiden in een chronologische serie te bewaren. Steeds groter werd echter de behoefte om archiefbescheiden zaaksgewijs bij elkaar te houden. Hiermee is men in 1939 begonnen. De dossiers werden met behulp van de Basisarchiefcode volgens getallen gerangschikt. De invoering van de zaaksgewijze ordening betekende een rigoreuze verandering in vergelijking met de archiefvorming in de daaraan voorafgaande periode.
In het begin van de Tweede Wereldoorlog is er sprake van geweest om gemeenten samen te voegen. Onderzoek van de daartoe ingestelde commissie Ter Veen resulteerde in een uitvoerig rapport van twee delen die in 1949 en 1951 verschenen. Maar blijkbaar was de tijd nog niet rijp voor de vergaande voorstellen van de commissie Ter Veen. Tien jaar later kreeg een commissie onder leiding van gedeputeerde W.J.L.J. Merckx opdracht om de herindeling van gemeenten in oostelijk West-Friesland voor te bereiden. De adviezen van zijn commissie leunden zwaar op de uitvoerige rapporten van de commissie Ter Veen. Op 31 december 1978 was de gemeentelijke herindeling een feit en daarmee kwam er ook een eind aan het zelfstandige bestaan van de gemeente Twisk. Twisk, Abbekerk, Midwoud, Opperdoes en Sijbekarspel vormen sinds 1 januari 1979 de gemeente Noorder-Koggenland. Hiermee is het eindjaar van het secretariearchief van Twisk 1939-1978 verklaard.
Secretariearchief en bouwvergunningen van Twisk uit de jaren 1939-1978 zijn in 1979-1980 en 1990-1993 bewerkt door de streekregistrator van het Westfries Archief. Uit zijn verslaglegging blijkt dat die werkzaamheden tamelijk arbeidsintensief waren. Veel gemeentelijke stukken waren namelijk vermengd met archief van het dorpshuis, het bejaardenhuis Twiskerland en woningbouwvereniging Volksbelang. Oorzaak van die vermenging was het feit dat een ambtenaar op het gemeentehuis de administratie van genoemde instellingen bijhield.
De bewerking door de streekregistrator van de bouwvergunningen vond plaats in de jaren 1992 en 1993. Tijdens de inventarisatie en selectie voor vernietiging zijn de bouwvergunningen, afkomstig van de GTD Abbekerk waarbij de gemeente Twisk was aangesloten, geïntegreerd in het secretariebestand. Op die manier ontstond één compleet bestand terwijl tegelijk aanzienlijke ruimtewinst kon worden gerealiseerd. Nadat de streekregistrator zijn werkzaamheden had afgerond, heeft de plaatselijke registrator Ed van der Velden de inventarissen van zowel het secretariearchief als de bouwvergunningen, allebei kaartsystemen, met behulp van het databaseprogramma Freebase omgezet in digitale inventarissen. In de loop van de jaren zijn die bestanden door aanvulling met gegevens van elders steeds beter toegankelijk gemaakt. Te denken is bijvoorbeeld aan het toevoegen van adresgegevens uit het woningregister aan de digitale toegang op de bouwvergunningen.
De Archiefwet 1995 bepaalt dat archieven die twintig jaar oud zijn binnen een termijn van tien jaar moeten worden overgebracht naar een archiefbewaarplaats. Dat betekent dat de archieven van Twisk uit de jaren 1939-1978 in 2006 in de wettelijk vereiste "goede (d.w.z.materiële), geordende en toegankelijke staat" naar het Westfries Archief moeten worden overgebracht. Met het oog op de bewerkingen die de archieven voor die overbrenging moesten ondergaan, stelde de gemeente Noorder-Koggenland een meerjarenplan op. Dat plan hield niet alleen de bewerking in van de archieven van de vijf voormalige gemeenten waaruit Noorder-Koggenland in 1979 was ontstaan. Ook het semi-statische archief van Noorder-Koggenland zelf werd onder handen genomen. Speciale aandacht ging daarbij uit naar stukken van vóór 1979 om de juiste cesuur tussen dit archief en zijn voorgangers aan te kunnen brengen.
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Geraadpleegde bronnen
5. Geraadpleegde literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1939-1978
Datering:
1939-1978
Plaats:
Twisk
Soort archief:
Overheid
Omvang:
19125 mm
Raadpleegbaar:
ja
Openbaar:
Een aantal nummers hebben een openbaarheidsbeperking
Auteur:
W. Brieffies (2005, aanvulling 2013), A. Galiart (2023)