Uw zoekacties: Gemeentebestuur Hensbroek, 1953-1978

1443 Gemeentebestuur Hensbroek, 1953-1978 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
2. Geschiedenis van de archiefvorming
1443 Gemeentebestuur Hensbroek, 1953-1978
Inleiding
2.
Geschiedenis van de archiefvorming
Organisatie: Westfries Archief
De hierna beschreven archiefbescheiden dateren uit de periode april 1953-1978.
Het is gebruikelijk om een archief af te sluiten en met een nieuw archief te beginnen bij een ingrijpende wijziging in het ordeningssysteem zoals het geval was bij de invoering van de ordening per zaak. Eind 1952 besloot de gemeenteraad om voor het archief de zaaksgewijze ordening te gaan gebruiken. Aangezien de ambtenaar die het archief ging bijhouden nog in militaire dienst was, werd niet bij het begin van het nieuwe jaar maar per 1 april1953 met de zaaksgewijze ordening begonnen. Vanaf dat tijdstip ging men de dossiers rangschikken met behulp van een decimale classificatie, de Basisarchiefcode, die was ontworpen door het Registratuurbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Het eindjaar 1978 is het tijdstip van opheffing van de gemeente. Na de gemeentelijke herindeling per 1 januari 1979 ging Hensbroek met Obdam de nieuwe gemeente Obdam vormen.
De archiefbescheiden van vóór april 1953 zijn beschreven in de inventaris van het secretariearchief van de gemeente Hensbroek 1816-maart 1953.
De gemeente telde op 1 januari 1953 1.140 inwoners. In de naoorlogse periode kwam de woningbouw geleidelijk op gang. Uitbreidingsplannen en een bestemmingsplan kwamen tot ontwikkeling. Vooral na 1960 groeide het aantal inwoners van de gemeente snel door de bouw van woningwetwoningen. Bij de opheffing op 31-12-1978 telde de gemeente 5.494 inwoners.
Verantwoording van de inventarisatie
De archieven uit de periode april 1953-1978 die in de voorliggende inventaris zijn beschreven, zijn gevormd door de secretarie en de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. Het laatst genoemde archief is in zijn geheel beschreven. In de inventaris is aangegeven welk deel al in de zin van de Archiefwet naar het Westfries Archief is overgebracht en welk deel zich nog in de gemeente Obdam bevindt.
Als kleine gemeente nam Hensbroek in de vorm van een gemeenschappelijke regeling deel aan diverse intergemeentelijke diensten. De voornaamste zijn:
- De Dienst Gemeentewerken Obdam, samen met de gemeenten Obdam, Ursem en Opmeer. Obdam was in de regeling centrumgemeente.
- De Gemeenschappelijke Vleeskeuringsdienst vanaf 1954.
- De schoolartsendienst West-Friesland vanaf 1954.
- De Gemeenschappelijke Vuilnisophaaldienst vanaf 1959.
- Afvalverwerking Westfriesland vanaf 1969.
Met betrekking tot veel intergemeentelijke aangelegenheden in West-Friesland is in 1959 integratie van bestuurlijke samenwerking bereikt door de oprichting van de Stichting Ontwikkeling Westfriesland, later genaamd Samenwerkings Orgaan Westfriesland.
Op 31 augustus 1973 stelde de gemeenteraad een archiefverordening vast conform het model dat was ontworpen door de Vereniging van Nederlandse Gemeenten. Gedeputeerde Staten keurden de verordening goed met uitzondering van artikel 5. Daarin was als gemeentelijke archiefbewaarplaats aangewezen de "archiefkamer op de eerste etage van het gemeentehuis". Aangezien de provinciale archiefinspecteur kort daarvoor deze ruimte wegens brandgevaar totaal ongeschikt had bevonden, is in 1974 aan de achterkant van het gemeentehuis een nieuwe archiefkluis aangebouwd. Artikel 5 van de archiefverordening is hetzelfde jaar in die zin veranderd.
Het secretariearchief, dat met behulp van een dossierinventaris toegankelijk was, is in de jaren negentig van de vorige eeuw 'geschoond'. Veel archiefstukken die op grond van bestaande richtlijnen direct of op termijn voor vernietiging in aanmerking kwamen, zijn uit het archief verwijderd. Tijdens de nu afgesloten inventarisatie zijn dan ook slechts weinig (namelijk 11 dossiers) vernietigbare stukken aangetroffen.
De inventarisatie vond plaats met behulp van het software-pakket Filemaker Pro in volgorde van de nummers van de eerder genoemde dossierinventaris. Nadat het secretariearchief was beschreven is het archief van de gemeente Obdam vanaf 1979 doorgenomen. Enkele stukken zijn bij het secretariearchief van Hensbroek gevoegd. Voorts zijn met de inventarisator van het secretariearchief 1919-april 1953 enkele archiefbescheiden uitgewisseld om te voldoen aan strikte handhaving van de archiefcesuren.
De omvang van de beschreven archieven bedraagt 12 strekkende meter, gespecificeerd als volgt.
1. Dossierarchief 11 m'
2. Archief van de ambtenaar van de Burgerlijke Stand 1 m'.
Wat de zogenaamde 'brondocumenten' van de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA) betreft, is in de inventaris onder de rubriek 'bevolkingsregistratie' aangegeven waar deze zich precies bevinden. De tot de brondocumenten behorende persoonskaarten zijn namelijk na de gemeentelijke herindeling met die van Obdam samengevoegd. Het zogenaamde 'archiefregister', bestaande uit afschriften van de persoonskaarten van personen die zijn vertrokken of overleden, is bij de herindeling afgesloten en heeft een nummer in de voorliggende inventaris gekregen. De brondocumenten komen pas voor overbrenging naar de archiefdienst in aanmerking wanneer daarvoor een ministeriële beschikking is getroffen.
Bij de gemeentelijke herindeling per 1-1-1979 is het woningregister van de gemeente Hensbroek afgesloten. De op dat moment actuele gegevens van Hensbroek zijn op nieuwe kaarten overgenomen en deze kaarten zijn ingevoegd in het woningregister van de nieuwe gemeente Obdam. De oude kaarten van het per 1-1-1979 afgesloten woningregister van Hensbroek zijn vermengd met vervallen woningkaarten van Obdam. In de inventaris wordt verwezen naar het nummer waaronder ze in het secretariearchief van Obdam 1946-1978 zijn te vinden.
De hinderwetvergunningen maken onderdeel uit van het secretariearchief. Ze zijn nader toegankelijk gemaakt in een aparte database.
De bouwvergunningen, die in feite ook onderdeel zijn van het secretariearchief, zijn daar niet in opgenomen. Ze worden als afzonderlijk genummerd bestand in een eigen database beschreven. Wel zijn in de inventaris de registers van aangevraagde en verleende bouwvergunningen opgenomen.
Tijdens de inventarisatie is vastgesteld dat het archief redelijk compleet is. In de series ontbreken alleen de gemeentebegrotingen voor 1963 en 1977, de gemeenterekening over 1963 en de grootboeken van 1963, 1969 en 1975.
Hoorn april 2006
Pim Brieffies
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Geraadpleegde bronnen
5. Geraadpleegde literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1953-1978
Datering:
1953-1978
Plaats:
Hensbroek
Soort archief:
Overheid
Omvang:
10500 mm
Raadpleegbaar:
ja
Openbaar:
Een aantal nummers hebben een openbaarheidsbeperking
Auteur:
P. Brieffies (2006)