Uw zoekacties: Gemeentebestuur Hoogwoud, 1812-1946

1002 Gemeentebestuur Hoogwoud, 1812-1946 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Geschiedenis van de archiefvorming
Verantwoording van de inventarisatie
1002 Gemeentebestuur Hoogwoud, 1812-1946
Inleiding
Verantwoording van de inventarisatie
Organisatie: Westfries Archief
Tijdens de inventarisatie bleek dat het archief van de gemeente Hoogwoud deels vermengd was geraakt met de archieven van Hoogwoud en Aartswoud van vóór 1812. Soms was er ook sprake van overlap. In dergelijke gevallen stukken in de ene inventaris onder nummer opgenomen en in de andere onder blanco nummer met verwijzingen naar de inventaris van het fysieke stuk.
Het archief is onderverdeeld in twee hoofdrubrieken. De stukken van algemene aard bevatten chronologische series. De andere hoofdrubriek is 'stukken betreffende bijzondere onderwerpen'. Deze is geordend naar functies, waarbij de rubriek 'gemeentebestuur' verder is geordend naar onderwerp. De stukken betreffende 'polderbestuur' bevat bescheiden tot de jaren waarin de waterstaatstaken overgingen van de gemeente naar de nieuw ingestelde banne- en polderbesturen. De afdeling 'polderbestuur' is onderverdeeld in de sub-rubrieken "Polder Aartswoud en Hoogwoud", "Binnenpolder onder Hoogwoud, Aartswoud en Opmeer". Bescheiden over het bestuur van polder De Vier Noorder Koggen zijn niet aangetroffen.
In deze inventaris betreft het archief van de gemeente Hoogwoud over de periode 1812-1946. Voor deze cesuur is gekozen omdat in 1947 het archief begint dat is gevormd volgens de archiefcode van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (toegangsnummer 1725). Dat gedeelte eindigt in december 1978, het jaar van de samenvoeging van Opmeer en Hoogwoud tot de nieuwe gemeente Opmeer.
De bouwvergunningen onder de inventarisnummers 436-1021 zijn in 2022 geplaatst in de toegang 1002-BD. De inventarisnummers zijn onder dezelfde nummers terug te vinden in de nieuwe toegang.
Geraadpleegde bronnen
Geraadpleegde literatuur
Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1812-1946
Datering:
1812-1946
Plaats:
Hoogwoud
Soort archief:
Overheid
Omvang:
11790 mm
Openbaar:
Ja
Auteur:
T.R.M. Groot (2002), J. Kroon (2016)