Uw zoekacties: Gemeentebestuur Midwoud, 1817-1926

0822 Gemeentebestuur Midwoud, 1817-1926 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de organisatie
Scheiding van gemeentebestuur en polderbesturen
Aanwijzingen voor de gebruiker
Geschiedenis van de archiefvorming
0822 Gemeentebestuur Midwoud, 1817-1926
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvorming
Organisatie: Westfries Archief
Vanaf 1817 tot het tweede kwart van de 20ste eeuw heeft men de ingekomen stukken chronologisch (in volgorde van ontvangst) bij elkaar gehouden. Kopieën van de uitgaande brieven schreef men in ‘brievenboeken’. Toen het aantal gemeentelijke taken en daarmee de omvang van de administratie toenam, ontstond de behoefte om archiefstukken die betrekking hadden op hetzelfde onderwerp bij elkaar te houden. Het gevolg was dat we nu, naast de grote series ingekomen stukken en brievenboeken, deze stukken in de inventaris onder rubrieken terugvinden.
Teneinde de structuur van een archief overzichtelijk te houden, is het gebruikelijk om het archief af te sluiten bij een ingrijpende verandering in de manier van archiefvorming. Zo’n ingrijpende verandering was de invoering van de zogenaamde basisarchiefcode.
Het Registratuurbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) heeft omstreeks 1930 alle terreinen van overheidsbemoeienis tot in details onderverdeeld. Aan alle onderwerpen heeft het getallen toegekend die samen de zogenaamde basisarchiefcode vormen. De zaaksgewijs geordende dossiers worden ook nu nog in volgorde van de getallen van de classificatie opgeborgen.
De gemeente Midwoud is per 1 januari 1938 toegetreden tot het Registratuurbureau van de VNG. Men ging vanaf dat jaar gebruik maken van de basisarchiefcode maar heeft het archief volgens deze methode teruggewerkt vanaf 1927.

Verantwoording van de inventarisatie

Kenmerken

Datering:
(1804) 1817-1926 (1970)
Datering:
(1804) 1817-1926 (1970)
Plaats:
Midwoud
Soort archief:
Overheid
Omvang:
18,75 m
Raadpleegbaar:
ja
Openbaar:
Ja
Auteur:
W. Brieffies (2011)