Uw zoekacties: Districtsschoolartsendienst West-Friesland te Hoorn *, 1949-1975

0426 Districtsschoolartsendienst West-Friesland te Hoorn *, 1949-1975 ( Westfries Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de organisatie
0426 Districtsschoolartsendienst West-Friesland te Hoorn *, 1949-1975
Inleiding
1.
Geschiedenis van de organisatie
Organisatie: Westfries Archief
Organisatie

Binnen de vereniging van burgemeesters en secretarissen in West-Friesland was eind 1949 uitvoerig van gedachten gewisseld over de reorganisatie van de schoolartsendiensten in West-Friesland en besloot men om de twee schoolartsendiensten (Hoorn en Medemblik c.a.) samen te voegen. Op 1 oktober 1951 werd de nieuwe gemeenschappelijke regeling betreffende het geneeskundig schooltoezicht van kracht. Op 31 december 1975 werd de gemeenschappelijke regeling opgeheven en werd de taak overgedragen aan de Gewestelijke GezondsheidsDienst Westfriesland (GGD) van het Samenwerkingsorgaan Westfriesland (SOW).

Het algemeen bestuur (commissie van beheer) bestond uit één vertegenwoordiger per deelnemende gemeenten. Het dagelijks bestuur bestond uit de voorzitter en vicevoorzitter van de commissie van beheer en drie andere leden uit de commissie van beheer.
2. Geschiedenis van de archiefvorming
3. Verantwoording van de inventarisatie
4. Geraadpleegde bronnen
5. Geraadpleegde literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1949-1975
Datering:
1949-1975
Plaats:
Hoorn
Soort archief:
overheid
Omvang:
500 mm
Openbaar:
openbaarheid beperkt
Auteur:
H. Pieterse (2008)
Categorie: