Uw zoekacties: Gemeentebestuur, Dussen, (1962)1970-1979(2000)

0124 Gemeentebestuur, Dussen, (1962)1970-1979(2000) ( Streekarchief Langstraat Heusden Altena )

 

In een inventaris staat beschreven welke stukken er allemaal in het archief aanwezig zijn, maar vaak ook een korte geschiedenis van het archief. Bij ‘Kenmerken’ vindt u de pdf-versie van de inventaris en algemene informatie over het archief. Bij ‘Beschrijving van de series en archiefbestanddelen’ vindt u de lijst met beschrijvingen van stukken die zich in dit archief bevinden, gegroepeerd in hoofdstukken/rubrieken. Door op het plus-tekentje te klikken voor een beschrijving van een hoofdstuk/rubriek gaat u steeds een niveau dieper in de inventaris.

 

Hoe zoekt u door een inventaris?

 

Klik op de zoekbalk, bekijk eventueel eerst de ‘Zoektips’ linksonder in het zoekscherm en tik vervolgens uw zoekterm(en) in. Klik vervolgens op ‘zoek’. Onder ‘Gevonden archiefstukken’ verschijnen de beschrijvingen van stukken  waar de zoekterm in voorkomt.

 

Wanneer u op een ‘Gevonden archiefstuk’ klikt, verschijnt een meer gedetailleerde beschrijving met rechts ook een aantal icoontjes in beeld. Het meest rechtse icoon (Aanvragen) kunt u gebruiken wanneer u het betreffende stuk in de studiezaal wilt komen bekijken. Een instructie hoe dit online aanvragen werkt, vindt u hier.

 

Welke archieven heeft het Streekarchief Langstraat Heusden Altena?

 

Bekijk het Archievenoverzicht om te zien welke archieven het Streekarchief beheert. 

 

beacon
 
 
1. Archiefvorming
1.1. Geschiedenis van de archiefvormer
1.2. Geschiedenis van het archiefbeheer
2. Inhoud en structuur van het archief
2.1. Verantwoording van de bewerking
3. Aanwijzingen voor de gebruiker
3.1. Openbaarheidsbeperkingen
3.2. Citeerinstructie
4. Verwant materiaal
4.1. Lijst van geraadpleegde literatuur en bronnen
5. Bijlagen
5.1. Samenstelling van het gemeentebestuur 1970-1979
5.2. Organisatie en taken van het orgaan 1970-1979
0124 Gemeentebestuur, Dussen, (1962)1970-1979(2000)
5. 5. Bijlagen
5.2.
Organisatie en taken van het orgaan 1970-1979
1. Organisatie gemeentesecretarie
Onder de gemeentesecretaris resorteerden twee hoofdafdelingen:
A. Afdeling Algemene Zaken
Tot de taken van deze afdeling behoorden onder meer de volgende administratieve werkzaamheden:
- afhandeling aanvragen Hinderwet, Drank- en Horecawet, Wet op de Kansspelen, Wet autovervoer Personen en andere administraiteve weten.
- afhandeling aanvragen om vergunning ingevolge de Algemene Politieverordening
- bevolkingsadministratie
- burgerlijke stand
- het laten verschijnen van de Kasteelbode
- communicatie en voorlichting onder meer perscontacten
- entadministratie
- jacht- en vuurwapenvergunning
- kadasteradministratie
- leerplichtadministratie
- milieuzaken
- ruimtelijke ordening onder meer bestemmingsplannen en bouwvergunningen
- verzorgen en verzenden van raadsstukken
- wegenverkeerswetgeving
B. Afdeling Financiën
Tot taken van deze afdeling behoorden onder meer:
- algemene financiële administratie voor gemeentebegroting en -rekening
- afhandelen aanvragen voor centraal antennesysteem en invorderen bijdrage CAI, liggelden jachthaven, abonnements- en advertentieopbrengsten Kasteelbode
- belastingaangifte, aangifte administratie en inningadministratie belastingen en overige ontvangsten van de gemeente
- gemeentelijke personeelszaken en administratie vrijwillige brandweer
- onderwijszaken
- sportzaken, onder meer verhuur van ruimten in sportzaal
- subsidiezaken
- welzijnszaken
- administratie Gemeentelijk Grondbedrijf
a. algemene financiële administratie voor begroting en rekening van het Grondbedrijf
b. behandeling aanvragen verkoop bouwterreinen
c. pacht- en huuradministratie van gronden
d. afhandeling aanvragen premies woningbouw, woningverbetering, subsidies monumentenzorg, huisvesting gehandicapten, verhuiskostenregelingen, garantieverleningen voor woningbouw en aanvragen huursubsidies
2. Gemeentewerken en Sociale Zaken
Hoewel een gemeenteopzichter deel uitmaakte van de secretarie-organisatie, waren de activiteiten die onder de noemer gemeentewerken vielen ondergebracht bij de Centrale Technische Dienst, een gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Aalburg, Dussen, Heusden en Woudrichem. De dienst had tot taak het verzorgen van bouw- en woningtoezicht, bouwkundige- en civieltechnische kapitaalswerken en de gemeentereiniging. De CTD was gevestigd te Almkerk.
Voor wat betreft Sociale Zaken, was de gemeente aangesloten bij de Intergemeentelijke Sociale Dienst Langstraat West, een gemeenschappleijke regeling van de gemeenten Dussen, Geertruidenberg, Raamsdonk en Waspik. Deze dienst verzorgde de afhandeling van aanvragen om uitkeringen ingevolge de Algemene Bijstandswet, Wet Werkeloosheidsvoorziening en kostwinnersvergoeding militairen. De Dienst was gevestigd te Raamsdonkveer.
5.3. Concordans

Kenmerken

Datering:
(1962)1970-1979(2000)
Titel:
Gemeentebestuur, Dussen
Beschrijving:
Inventaris van het archief van het gemeentebestuur van Dussen
Jaar van inventarisatie:
1996
Inhoud/samenvatting:
Archiefstukken betreffende het bestuur van de huishouding van de gemeente op basis van diverse bestuursreglementen en de Gemeentewet, waarbij administratief-bestuurlijke bevoegdheden werden toegekend om genoemde taak uit te oefenen (uitvaardiging van verordeningen en uitvoering van besluiten van hogere organen).
Auteur:
D. Ruiter, Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Omvang:
14,00 m
Openbaarheid:
Geen beperkingen
Uitgever:
Streekarchief Langstraat Heusden Altena, Heusden
Geografische namen:
Archiefvormer(s):