Uw zoekacties: Personeelsvereniging gemeente Hardenberg

066 Personeelsvereniging gemeente Hardenberg ( Gemeentearchief Hardenberg )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Op 22 oktober 1958 waren ruim 39 personen, medewerkers van verschillende gemeentelijke diensten, aanwezig in de raadzaal van het gemeentehuis te Hardenberg. Onder voorzitterschap van de gemeentesecretaris, te weten Resink, werd gesproken over de wens om te komen tot de oprichting van een gemeentelijke personeelsvereniging.Na gehouden verkiezing werd een bestuur samengesteld, bestaande uit H. Johannes, G. v.d. Veen, mej. R. Luisman, J.H. Heinen, J. Borneman, J. Mecking en als algemeen commissaris Joh. Drenthe. Tijdens de op 14 november 1958 gehouden eerste ledenvergadering werd het huishoudelijk reglement vastgesteld. Het doel van de personeelsvereniging was om een nauwer contact te realiseren tussen het personeel van de verschillende gemeentelijke diensten door het brengen van ontspanningsavonden, filmavonden en lezingen. Bij notariële akte van 8 augustus 1979 werd - ten overstaan van notaris mr. J.W.M. de Vos - de vereniging statutair opgericht.

Gedurende haar bestaan heeft het bestuur talloze activiteiten georganiseerd. Het ledental van de vereniging bedroeg 93 (1962), 165 (1972) en 244 in 1983. Het 40-jarig bestaan werd in 1998 gevierd. Kort nadien viel het doel voor de vereniging. In het kader van de gemeentelijke herindeling werd de vereniging met ingang van 1 januari 2001 opgeheven.
De personeelsvereniging van de gemeente Avereest, Gramsbergen en Hardenberg hebben per genoemde datum besloten gezamenlijk verder te gaan.

Hardenberg, februari 2016
Johan Seekles
Jaarlijks overzicht van de geschiedenis van de vereniging over de jaren 1958-1990
066 Personeelsvereniging gemeente Hardenberg
Jaarlijks overzicht van de geschiedenis van de vereniging over de jaren 1958-1990

Kenmerken

Datering:
1958-2001
Beschrijving:
Personeelsvereniging gemeente Hardenberg
Auteur:
J. Seekles
Categorie:
  • Zonder categorie