Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo
xLEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

LEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Maasbruggen
sluiten
LEM Historische encyclopedie Venlo
Maasbruggen
Term:
Maasbruggen
Beschrijving 1:
In de loop der eeuwen werden er diverse malen (tijdelijke) pontonbruggen over de Maas gelegd, die vooral dienden voor militaire doeleinden (zoals in 1586, 1742 ,1794, 1815, 1940 en 1945). Op 18 september 1865 kwam de eerste vaste oeververbinding tot stand. De toen gebouwde brug was in de eerste plaats voor het spoorwegverkeer bedoeld, maar bood ook aan voetgangers en later aan fietsers de mogelijkheid de Maas over te steken. De pijlers van de spoorbrug waren zo geconstrueerd dat ze een tweede brug konden dragen. Die tweede brug kwam er in 1886. De Blerickse aannemer Joh. Hillen kreeg opdracht de bestaande brug op zijn pijlers te verschuiven. Dat gebeurde in noordelijke richting. De oude brug deed sindsdien uitsluitend dienst als verkeersbrug. Er verrees een tolhuisje waar passanten bruggeld moesten betalen. Op de zuidelijke helft van de pijlers werd een nieuwe spoorbrug aangelegd. Met de opening van de verkeersbrug tussen Venlo en Blerick in 1886 kwam een einde aan de veerdienst per trekpont van Gradus Broekmans en aan de lange wachttijden voor een gang over de Maas via de spoorbrug. De situatie van de twee direct naast elkaar gelegen bruggen bleef bestaan tot mei 1940, toen de Maasbruggen door het Nederlandse leger werden opgeblazen. Terwijl de Duitsers de eerste dagen van de bezetting een veerdienst met rubberbootjes onderhielden, werd bij de Nedinsco een pontonbrug aangelegd, de zogenoemde Pommernbrücke. Deze brug kreeg na enige tijd elders een plaats, waarna men tijdelijk weer op een veer was aangewezen dat vanaf het Villapark naar de Blerickse kant voer. Later bouwden de Duitsers een stalen noodbrug op de oude pijlers van de verkeersbrug.
Beschrijving 2:
Deze noodbrug vormde het doelwit van vele geallieerde bombardementsvluchten. Na vele mislukte geallieerde pogingen bliezen de Duitsers op de vroege morgen van 25 november 1944 zelf de Maasbrug op. 1 maart 1945 werd Venlo bevrijd en op 2 maart lag er al weer een nieuwe pontonbrug op de plaats waar voorheen de Pommernbrücke lag. Meerdere bruggen volgden, waaronder een dromedarisachtig hoog houten bouwsel. Dat lag ter hoogte van de Horsterweg en de Bolwaterstraat. Daarna werd er op de plaats van de oude bruggen een zogenoemde Bailey-brug gebouwd. De ontwerper, sir Donald Baily, kwam deze op 4 december 1947 zelf officieel openen. In september 1954 werd een begin gemaakt met de bouw van de nieuwe verkeersbrug, die op 5 april 1957 officieel voor verkeer kon worden opengesteld. De brug werd op drie pijlers gebouwd naar een ontwerp van ir. W.J. van der Eb. De nieuwe spoorbrug kwam ten noorden van de verkeersbrug en kon vanaf mei 1964 worden gebruikt. In 1970 werd de E3-brug, de Venlose noorderbrug, geopend, waarmee een betere verbinding tussen Antwerpen en het Roergebied tot stand kwam. Met de bouw van de zuiderbrug, aan Blerickse kant gelegen tussen de Molenbossen en het Meuleveld, werd in 1992 gestart. Deze 310 meter lange brug gaat deel uitmaken van de A73, de toekomstige snelweg tussen Boxmeer en Maasbracht. De zuiderbrug moet er voor zorgen dat de verkeersdruk op het centrum van Venlo afneemt. Verkeer dat niet in het centrum van de stad hoeft te zijn, kan in de toekomst via de A73 om Venlo heen rijden.
Bron:
Blerickclopedie
Organisatie: Gemeentearchief Venlo
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS