Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo

LEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

Zoektips
beacon
 
 
Inventaris
Autoverkeer
Erfgoedstuk
LEM Historische encyclopedie Venlo
Autoverkeer
Erfgoedstuk
Term:
Autoverkeer
Beschrijving 1:
In 1996 is op uitgebreide schaal gevierd dat het een eeuw geleden was dat er in Nederland voor het eerst een auto reed. Dat zou in Arnhem geweest zijn, waar de Haagse fotograaf B.E.A. van Varsseveld alias Adolphe Zimmermans op 18 mei 1896 zijn Benz Victoria, die per boot uit de fabriek in Mannheim was gekomen, kon afhalen. Een monumentje in Arnhem herinnert daar dan ook aan. De Rijksdienst voor het Wegverkeer gaat ook uit van 1896; hetzelfde geldt voor de website DeAutogids.nl en het calendarium van het Haagse Gemeentearchief. De vraag is echter of deze datum klopt. Historicus Marius van Melle wist nog in het 'jubileumjaar' aan te tonen dat niet de genoemde Hagenees, maar de Tilburgse wollenstoffenfabrikant Jos. J. Bogaers-Swagemakers al een jaar eerder, dus in 1895, een automobiel in gebruik had. Maar ook hij was niet de eerste automobilist in Nederland. Op zaterdag 8 april 1893 meldden de twee kranten die in Venlo verschenen een bericht, dat 's woensdagsmiddags daarvóór 'men door onze straten een rijtuig (zag) loopen, hetwelk door een benzine-motor in beweging werd gebracht.' 'Een soort landauer' op 'drie raderen en zonder paarden'. 'Een klein rad tevens stuurrad voorop en achter twee grootere raderen. De bestuurder van het rijtuig was een heer uit Süchteln.' [Süchteln ligt halverwege Venlo en Krefeld in Duitsland] Volgens het ene bericht had hij de reis van Venlo naar Süchteln normaal 'vier uren afstand' in 32 minuten afgelegd, volgens het andere bericht duurde de tocht één uur. Helaas zijn de naam van de bestuurder en het merk en type van de auto onbekend. De datum staat echter vast: woensdag 5 april 1893.
Bronverwijzing:
R. Peeters, 'Tilburger eerste Nederlander met auto', in: Tilburg, tijdschrift voor geschiedenis, monumenten en cultuur 15 nr. 1 (1997), blz. 30-31; rubriek 'Stadsnieuws', in: Venloosch Nieuwsblad d.d. 8-4-1893, 1e blad blz. 2; rubriek 'Stads- en Provinciaal Nieuws', in: Venloosch Weekblad d.d. 8-4-1893, 1e blad blz. 1.
Bron:
Venlo aanvulling
Organisatie: Gemeentearchief Venlo
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Records 901 t/m 1000
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS