Uw zoekacties: Gemeentebestuur Veenendaal

002 Gemeentebestuur Veenendaal ( Gemeente Veenendaal )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Bijlagen
1. Concordans op de 'Inventaris van het archief der gemeente Veenendaal (1795-1813)', door R. Fruin Th. Az., 1892, aangevuld door H. Jochemsen, 1989
2. Alfabetische index van de rubrieken volgens welke de ingekomen stukken en concepten en minuten van uitgaande stukken in 1811-1880 zijn geordend (inv. nrs. 110-199)
3. Alfabetische index van trefwoorden en (hoofd-)rubrieken volgens welke de ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken van het college van burgemeester en wethouders in 1881-1925 zijn geordend (inv. nrs. 257-395)
4. Alfabetische index van trefwoorden volgens welke de ingekomen stukken en minuten van uitgaande stukken van de burgemeester in 1881-1925 zijn geordend (inv. nrs. 396-498)
5. Literatuur
6. Lijst van functionarissen

Kenmerken

Datering:
1811-1941 (1982)
Archiefvormer(s):