Uw zoekacties: Koninklijke Harmonie Aurora te Grevenbicht, 1864-2007

652 Koninklijke Harmonie Aurora te Grevenbicht, 1864-2007 ( Regioarchief Sittard-Geleen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis
Verantwoording
652 Koninklijke Harmonie Aurora te Grevenbicht, 1864-2007
Inleiding
Verantwoording
In 2013 hebben verschillende leden van de vereniging het archief globaal geïnventariseerd. Vanaf juni 2014 gingen Ad Udo, Jeannine Jacobs, Jean Knoors, Wim Willems en Ton Brouns, onder begeleiding van ondergetekende, op donderdag-ochtenden in het verenigingslokaal aan de Raadhuisstraat te Grevenbicht aan de slag met een nadere selectie, ordening en beschrijving van de archiefbescheiden. Vanaf november werd het team verstrekt met Nicole Demas. Op 5 maart 2015 is het geïnventariseerde archief overgebracht naar het archiefdepot van de gemeente Sittard-Geleen aan de Kasteelhof 3 te Born. Hier werden de vervaardigde beschrijvingen en bijbehorende dossiers nader bekeken en ingevoerd in het programma MAIS-Flexis. In juni 2015 bezorgde Jeannine Jacobs ondergetekende nog archiefbescheiden die gedeeltelijk voor vernietiging in aanmerking kwamen en gedeeltelijk zijn ingevoegd in het te bewaren archief. Op 21 april 2016 bezorgde Jeannine Jacobs verder nog affiche's, diploma's en een oorkonde. Ook deze stukken werden ingevoegd.

Tijdens de inventarisatie is besloten:
- het archief tot 2007, het jaar dat Frank Dirks het voorzitterschap op zich nam, te inventariseren;
- de stukken waarvan het bewaarniveau niet ligt bij de harmonie of waarvan de informatie grotendeels ook te vinden is in notulen en jaarverslagen, te vernietigen;
- de persberichten en krantenartikelen niet te inventariseren en deze onder beheer te laten van Aurora omdat deze informatie nu of in de nabije toekomst via internet is terug te vinden terwijl ordening van deze documentatie veel werk zou vragen en onnodig veel ruimte in het archiefdepot in beslag zou nemen;
- receptieboeken aangelegd bij gelegenheid van jubilea of het behalen van prijzen niet te inventariseren en deze onder beheer van Aurora te laten, omdat de informatiewaarde te gering is om opname in het archiefdepot te rechtvaardigen.
Stukken betreffende de organisatie van de diverse jubilea zijn geheel bewaard. Selectie binnen deze dossiers tussen te bewaren en te vernietigen stukken en een verdere onderverdeling van de te bewaren stukken zou te veel tijd vragen. De stukken zijn wel geplaatst op datum volgorde. De feestgidsen die bij gelegenheid van de diverse jubilea zijn uitgegeven, zijn opgenomen in een aparte serie.

De omvang van het opgenomen archief is 2,5 meter.

Op 24 februari 2017 hebben de voorzitter dhr. F.H. Dirks en bestuurslid mevr. J.P.M. Jacobs-Meyers van de Koninklijke Harmonie Aurora en de stadsarchivaris van Sittard-Geleen P.H.M. Boselie de overeenkomst van opneming getekend.



Openbaarheid

Kenmerken

Datering:
1864-2007
Soort toegang:
Overzicht
Datering:
(1864) 1874-2007
Omvang:
3 m1
Status:
Geïnventariseerd