Uw zoekacties: Burgerlijk Armbestuur Geleen, 1706-1920

136 Burgerlijk Armbestuur Geleen, 1706-1920 ( Regioarchief Sittard-Geleen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Algemeen
Geschiedenis
136 Burgerlijk Armbestuur Geleen, 1706-1920
Inleiding
Geschiedenis
Men zal bemerken dat de in het archief van het burgerlijk armbestuur opgenomen stukken zowel betreffen de oude kerkelijke armbesturen, als Gemeentelijk bureau van weldadigheid, centraal bureau van weldadigheid, armencommissie etc. De reden hiervan ligt in de veranderingen die de inrichting van het armwezen sedert de franse revolutie onderging en waarbij deze archieven als retroacta telkens door de opvolgende besturen werden overgenomen. In het kort volgen hieronder deze veranderingen:
1. Bij arrêté van de volksrepresentanten van België van 1 Germinal an III (21 maart 1795) werden de vroegere administratiën voor huiszittende armen, meestal van kerkelijke oorsprong, weliswaar voorlopig in stand gehouden, doch zij veranderden al aanstonds van karakter; zij verloren hun zelfstandigheid en werden eigenlijk municipale of gemeentelijke instellingen. Immers, art. 1 van genoemd arrêté bepaalt onder meer: ".... les administrations de ces établissements (nl. van oude tables des pauvres, hospices etc.) en continuant de les administrer comme ci-devant, seront entièrement subordonnées ses commissaires, sous sa direction et surveillance et lui rendront comptes".
2. De onder 1. Genoemde établissements, voorlopig in stand gehouden krachtens het arrêté van 1 Germinal an III, worden op 5 Fructidor an VII (22 augustus 1799) vervangen door nieuwe Bureaux van weldadigheid.
3. De gemeentelijke Bureaux van weldadigheid op hun beurt werden vervangen op 12 Prairial an X (1802 juni 1) door Centrale Bureaux van weldadigheid voor elk vredesgeregtsressort.
4. Het K.B. van 7 december 1822 (Stbl. 88) verving de centrale bureaux wederom door gemeentelijke bureaux. Ook nu bleven deze instellingen van burgerlijke aard, ten algemene nutte, in overeenstemming met de franse wetten: "assistance du pauvre est une dette nationale".
5. De wet van 28 juli 1854 (Stbl. 100) onderscheidt weer gemeentelijke instellingen van weldadigheid van andere instellingen (zie art. 2). Na het in werking treden van deze wet kan er derhalve weer sprake zijn van kerkelijke instellingen van weldadigheid, doch de na dat tijdstip opgerichte bijzondere armbesturen kunnen geen aanspraak maken op oude, hun vroeger toebehorende goederen (zie de brief van Ged. Staten d.d. 14 augustus 1856, 2e afdeling La 3933/S.). Ook hun oude archieven behoren derhalve aan het algemeen burgerlijk armbestuur. In overeenstemming met de ordening van het archief van het gemeentebestuur, is ook het archief van het Burgerlijk Armbestuur verdeeld in één archief, daterende van vóór de Franse tijd, en één, daterende van ná die tijd.

Kenmerken

Datering:
1706-1920
Soort toegang:
Inventaris
Datering:
1706-1920
Status:
Definitieve inventaris ontsloten via internet
Geografische namen: