Uw zoekacties: Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921

130 Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921 ( Regioarchief Sittard-Geleen )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Voorwoord
2. Bronnen en literatuur
3. Inleiding tot de inventaris
Inventaris
4.3. Archief van de gemeente-ontvanger NB: Het archief van de gemeente-ontvanger is hier als een apart archief ondergebracht, omdat men de ontvanger over het algemeen kan beschouwen als een hoofd van dienst, dat een eigen archief vormt, welk archief in ieder geval niet wordt gevormd onder beheer van de gemeente-secretaris. Feitelijk is hier alleen de boekhouding van de ontvanger opgenomen, als zijnde de weerslag van zijn functie. Stukken over de ontvanger vindt men onder de nrs. 853 en 854 en voorts in de personele dossiers van hen, die dit ambt hebben bekleed. Voor de rekeningen der gemeente, eveneens opgemaakt door de ontvanger, zie de nrs. 444 t/m 543.
130 Bestuursarchief Gemeente Geleen, 1706-1921
4. Inventaris
4.3.
Archief van de gemeente-ontvanger NB: Het archief van de gemeente-ontvanger is hier als een apart archief ondergebracht, omdat men de ontvanger over het algemeen kan beschouwen als een hoofd van dienst, dat een eigen archief vormt, welk archief in ieder geval niet wordt gevormd onder beheer van de gemeente-secretaris. Feitelijk is hier alleen de boekhouding van de ontvanger opgenomen, als zijnde de weerslag van zijn functie. Stukken over de ontvanger vindt men onder de nrs. 853 en 854 en voorts in de personele dossiers van hen, die dit ambt hebben bekleed. Voor de rekeningen der gemeente, eveneens opgemaakt door de ontvanger, zie de nrs. 444 t/m 543.

Kenmerken

Soort toegang:
Inventaris
Datering:
1706-1921
Omvang:
9 m1
Status:
Definitieve inventaris ontsloten via internet
Vindplaats:
Regioarchief Sittard-Geleen
Geografische namen: