Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.
Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:
• Kenmerken van het archief • Inleiding op het archief • Inventaris of plaatsingslijst • Eventueel bijlagen
De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.
De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.
De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.
Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.
0827
Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
0827 Archief van het stadsbestuur en gemeentebestuur van Culemborg, 1813 - 1930
Inventaris archief Gemeentebestuur van Culemborg 1851-1930
Stukken betreffende afzonderlijke onderwerpen
Taakuitvoering
Bevolkingsadministratie en verkiezingen
Bevolkingsadministratie
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Regionaal Archief Rivierenland. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Archiefnummer:0827 Inventarisnummer:4816
U kunt dit stuk raadplegen in de studiezaal van Regionaal Archief Rivierenland. U heeft daarvoor de volgende gegevens nodig: Archiefnummer:0827 Inventarisnummer:4816