Uw zoekacties: Afbeeldingen

Afbeeldingen

Zoek in afbeeldingen

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin afbeeldingen centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan een Affiche, Bidprentje, Foto, Schilderij, Zegel e.d.. Op deze pagina worden afbeeldingen bijeengebracht, van diverse archiefdiensten, tot één beeldbank. In de beeldbank worden alleen beschrijvingen getoond met bestandskoppelingen. Oftewel: beschrijvingen van de soort foto die geen bestandskoppeling bevatten, worden uitgesloten in de beeldbank.

Zoek in afbeeldingen

Archieven.nl bevat verschillende bronnen waarin afbeeldingen centraal staan. Zo kunt u bijvoorbeeld denken aan een Affiche, Bidprentje, Foto, Schilderij, Zegel e.d.. Op deze pagina worden afbeeldingen bijeengebracht, van diverse archiefdiensten, tot één beeldbank. In de beeldbank worden alleen beschrijvingen getoond met bestandskoppelingen. Oftewel: beschrijvingen van de soort foto die geen bestandskoppeling bevatten, worden uitgesloten in de beeldbank.

In deze zoekfunctie wordt gezocht op afbeeldingen en worden bijbehorende bronnen gevonden, bijvoorbeeld het affiche. Aanklikken van de afbeelding levert de scan.

Voor de beeldbank zijn vier keuzes te maken in de wijze van weergave van de afbeeldingen. De standaardweergave is Kleine afbeeldingen. Verder zijn de Detail-,  Galerie- en Grote afbeeldingen-weergave ook te kiezen. Kleine afbeeldingen en Grote afbeeldingen zijn nieuwe weergaves, ontwikkeld voor de beeldbank. De Kleine afbeeldingen-weergave toont kleinere afbeeldingen dan de Grote afbeeldingen-weergave en toont daarmee dus meer afbeeldingen op een pagina.

beacon
9.560 zoekresultaten
sorteren op:
 
 
weergave:
Pagina: 1
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
XXX-33-00-01 Kaart van de landerijen achter de Groenedijk in Nieuwerkerk aan den IJssel, van Kortenoord tot aan De Snelle.
Nummer:
XXX-33-00-01
Titel:
TOPOGRAPHISCHE KAART. | van de situatie van de LANDEN gelegen aan de Noordzij- | de van den Schielandschen Hoogen Zeedijk van de Korten-oord | af tot aan de Snelle toe, voorstellende het Project tot eene betere | ontlasting van de uitgeveende Plassen in 't Hoogheemraadschap van Schieland [...]
Beschrijving:
Kaart van de landerijen achter de Groenedijk in Nieuwerkerk aan den IJssel, van Kortenoord tot aan De Snelle.
Datering:
1807
Vervaardiger:
Jan (J.) Braacx
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Downloadbaar:
Ja
Schaalaanduiding:
circa 1:2.900
Afmeting:
41,5x60
Onderwerpen:
Hoogheemraadschap van Schieland
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
XXXI-64-01 Kaart van de dijk tussen Schiedam en Delfshaven
Nummer:
XXXI-64-01
Titel:
Kaart | van de Maasdijk tussen Schiedam & Delfshaven
Beschrijving:
Kaart van de dijk tussen Schiedam en Delfshaven
Datering:
1829 - 1830
Vervaardiger:
Frederik Willem (F.W.) Conrad, 15/02/1800-01/02/1870
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Downloadbaar:
Ja
Schaalaanduiding:
1:2500
Afmeting:
28,5x126
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
XXX-12-01-01 Polderkaart van Voorne
Nummer:
XXX-12-01-01
Titel:
CAERTE VANDE GENERALE DYCKASIE SLANTS VAN VOORNE, 1675,
Beschrijving:
Polderkaart van Voorne
Datering:
1675
Vervaardiger:
Pieter (P.) Engelvaert/ Christiaan (Chr.) Hagen, ca. 1635-ca. 1707
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Downloadbaar:
Ja
Schaalaanduiding:
circa 1:15.600
Afmeting:
49x67
Annotatie:
linksonder titelcartouche met voorstellingen van het landleven
met nummering van de polderpercelen
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1970-2030 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegennet en de waterkering per 1 januari 1971 is aangegeven
Nummer:
1970-2030
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegennet en de waterkering per 1 januari 1971 is aangegeven
Datering:
01-01-1971
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x65
Annotatie:
met legenda. identiek aan 2007-1043
Uitgever:
Gemeentewerken Rotterdam
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
I-56 Kaart van Rotterdam en omstreken met ontwerpen ter beveiliging tegen stormvloeden en voor de uitbreiding van de stad
Nummer:
I-56
Titel:
Plan | VAN | ROTTERDAM | en Omstreken met Ontwerpen tot | Beveiliging tegen Stormvloeden en | tot Uitbreiding der Stad : Lita.. B
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omstreken met ontwerpen ter beveiliging tegen stormvloeden en voor de uitbreiding van de stad
Datering:
1849
Vervaardiger:
Jan Anne (J.A.) Beijerinck
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Downloadbaar:
Ja
Schaalaanduiding:
1:10000
Afmeting:
42,5x44,5
Annotatie:
Met opklapbaar gedeelte in het middenstuk t.p.v. Feijenoord en profielen van de ontworpen werken
Uit: 'Verhandling over de indijking en uitbreiding der stad Rotterdam' / J.A. Beyerinck. - Rotterdam, 1849. In: Nieuwe verhandelingen van het Bataafsch Genootschap der Proefondervindelijke Wijsbegeerte te Rotterdam. - Dl. 9, 2e druk (1849).
Catalogus van de kaartenverzameling (...), 452
Literatuur: P.Th. v.d. Laar e.a., Historische plattegronden Rotterdam (facs. uitg. 2008), RTD 051, p. 116-117.
Uitgever:
J. van Baalen & Zonen
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1970-2029 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1970 is aangegeven
Nummer:
1970-2029
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1970 is aangegeven
Datering:
01-01-1970
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x65
Annotatie:
met legenda
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
2007-995 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1969 is aangegeven
Nummer:
2007-995
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1969 is aangegeven
Datering:
01-01-1969
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x56
Annotatie:
met legenda. identiek aan 1982-788
Uitgever:
Gemeentelijk Havendrijf Rotterdam
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1969-788 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van het hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1969 zijn aangegeven
Nummer:
1969-788
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van het hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1969 zijn aangegeven
Datering:
01-01-1969
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x65
Annotatie:
met legenda. identiek aan 2007-995
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
RI-90C Profieltekeningen van de havenhoofden in zee (Fig. 1), van de dam in het Scheur (Fig. 2.) en van de dijken bij Hoek van Holland (Fig. 3.).
Nummer:
RI-90C
Titel:
Profillen van de hoofden in zee, van den dam door het Scheur, | en van de dijken op den Hoek van Holland.
Beschrijving:
Profieltekeningen van de havenhoofden in zee (Fig. 1), van de dam in het Scheur (Fig. 2.) en van de dijken bij Hoek van Holland (Fig. 3.).
Datering:
1863
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Vrij van auteursrechten
Downloadbaar:
Ja
Schaalaanduiding:
1:200
Afmeting:
25x81
Annotatie:
behoort bij het rapport van de Raad van den Waterstaat bij besluit van de minister van Binnenlandse Zaken van 5 5 november 1857, no 125, 3e afdeeling, belast met het onderzoek van de plannen die ontworpen zijn voor de verbetering van de waterweg van Rotterdam naar zee. H.F. Fijnje (voorzitter), P. Caland (lid en secretaris).
Drukker:
Langenhuysen, Gebr. J. & H. van
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1991-3385 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van het hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1970 zijn aangegeven
Nummer:
1991-3385
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van het hoofdwegennet en de waterkeringen per 1 januari 1970 zijn aangegeven
Datering:
06-1969 - 01-01-1970
Vervaardiger:
Gemeentewerken Rotterdam
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x65
Annotatie:
met legenda
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1991-3384 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1972 is aangegeven
Nummer:
1991-3384
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1972 is aangegeven
Datering:
01-01-1972
Vervaardiger:
Gemeentewerken Rotterdam
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:70.000
Afmeting:
29,5x74,5
Annotatie:
met legenda
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1982-959 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1973 is aangegeven
Nummer:
1982-959
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1973 is aangegeven
Datering:
01-01-1973
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:80.000
Afmeting:
29,5x74,5
Annotatie:
met legenda
verso: statistische gegevens over de zeehaven Rotterdam
Drukker:
Grafische Bedrijven P4 Den Haag
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Kaart
1982-957 Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1968 is aangegeven
Nummer:
1982-957
Titel:
ROTTERDAM-EUROPOORT
Beschrijving:
Kaart van Rotterdam en omgeving waarop de uitvoering van de wegenruit en de waterkering per 1 januari 1968 is aangegeven
Datering:
01-01-1968
Toegangsnummer:
4001
Collectie:
Collectie kaarten en plattegronden
Auteursrechthouder:
Gemeentewerken Rotterdam
Downloadbaar:
Nee
Schaalaanduiding:
circa 1:78000
Afmeting:
22,5x56
Annotatie:
met legenda
Uitgever:
Gemeentelijk Havendrijf Rotterdam
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
1991-2287 Gedeputeerde mevrouw I. Gunther assisteert bij het plaatsen van de laatste twee balken van de dijkverzwaring in de 2e Rosestraat op Rotterdam-Zuid.
Nummer:
1991-2287
Beschrijving:
Gedeputeerde mevrouw I. Gunther assisteert bij het plaatsen van de laatste twee balken van de dijkverzwaring in de 2e Rosestraat op Rotterdam-Zuid.
Datering:
04-04-1991
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Het Vrije Volk/ Niels (N.) van der Hoeven
Auteursrechthouder:
Persgroep, De
Annotatie:
Uit: Rotterdams Dagblad, 05-04-1991.
Downloadbaar:
Nee
Trefwoorden:
Geografische namen:
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
1975-565 Bezoek van autoriteiten aan de dijkdoorbraak in de Noordkethelpolder te Schiedam. Leggen van zandzakken op de plaats van de dijkdoorbraak. Rechts een boerderij in de Noordkethelpolder (vroeger een watermolen) halverwege de Schie en spoorbrug.
Nummer:
1975-565
Beschrijving:
Bezoek van autoriteiten aan de dijkdoorbraak in de Noordkethelpolder te Schiedam. Leggen van zandzakken op de plaats van de dijkdoorbraak. Rechts een boerderij in de Noordkethelpolder (vroeger een watermolen) halverwege de Schie en spoorbrug.
Datering:
24-04-1903
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
1975-564 Bezoek van autoriteiten aan de dijkdoorbraak in de Noordkethelpolder te Schiedam. Op de voorgrond de plaats van de doorbraak in de Poldervaartdijk (met zandzakken). Rechts een boerderij in de Noordkethelpolder (vroeger een watermolen) halverwege de Schie en spoorbrug.
Nummer:
1975-564
Beschrijving:
Bezoek van autoriteiten aan de dijkdoorbraak in de Noordkethelpolder te Schiedam. Op de voorgrond de plaats van de doorbraak in de Poldervaartdijk (met zandzakken). Rechts een boerderij in de Noordkethelpolder (vroeger een watermolen) halverwege de Schie en spoorbrug.
Datering:
24-04-1903
Toegangsnummer:
4282
Collectie:
Collectie Historiefoto's
Vervaardiger:
Onbekend
Auteursrechthouder:
Onbekend
Downloadbaar:
Ja
Organisatie: Stadsarchief Rotterdam
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
405738 Storm, dijk, golfophoping Westerschelde, 2006-06-13
Beschrijving:
Palenscherm, golven.
Datering:
2006-06-13
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan van den Broeke
Gebied:
Zeeland
Bijzonderheden:
Palenscherm golven
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
405786 Kees dijke 006, 2010-03-25
Beschrijving:
In 2010 stond de dijk extra in de belangstelling want deze werd een stuk sterker gemaakt.
Het dijktraject Stormesandepolder, tussen Kattendijke en Wemeldinge, voldeed niet aan de huidige veiligheidsnorm.
Elke Zeeuwse dijk moet namelijk een superstorm kunnen trotseren die eens in de 4000 jaar kan voorkomen.
De steenbekleding van de dijk in de Stormesandepolder was te licht en bij een zware storm kunnen stenen of betonblokken losslaan.
Daarom heeft projectbureau Zeeweringen in 2010 de steenbekleding van de dijk versterkt.
In maart is het werk aan het vier kilometer lange dijktraject begonnen.
De werkzaamheden waren in november klaar.
Datering:
2010-03-25
Type foto:
Digitale foto
Bijzonderheden:
In 2010 stond de dijk extra in de belangstelling want deze werd een stuk sterker gemaakt
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
405726 Dijk Westerschelde, 2006-06-13
Beschrijving:
Storm, Borssele.
Datering:
2006-06-13
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Jan van den Broeke
Gebied:
Zeeland
Bijzonderheden:
Storm Borssele
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
303698 Westerschelde, Vlissingen, Datum onbekend.
Beschrijving:
Storm, Borselen, dijk, glooing, Westerschelede, Vlissingen.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Gebied:
Zeeland
Bijzonderheden:
Storm Borselen dijk glooing Westerschelede Vlissingen
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
303588 Storm Westerschlde, opspattende golven tegen de dijk met scheepvaart en kerncentrale Borssele en windmolens, Datum onbekend.
Beschrijving:
Storm Westerschlde, opspattende Golven tegen de dijk met scheepvaart en kerncentrale Borssele en windmolens.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Bijzonderheden:
Storm Westerschlde opspattende Golven tegen de dijk met scheepvaart en kerncentrale Borssele en windmolens
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
303587 Storm Westerschlde, opspattende golven tegen de dijk, 2007-03-01
Beschrijving:
Storm Westerschlde, opspattende Golven tegen de dijk.
Datering:
2007-03-01
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Harry van Reeken
Bijzonderheden:
Storm Westerschlde opspattende Golven tegen de dijk
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
313520 Oosterscheldekering, Oosterscheldedam, Datum onbekend.
Beschrijving:
Deze waterkering bevat grote schuiven die bij zware Storm, al dan niet in combinatie met een springvloed, naar Beneden gelaten kunnen worden, zodat het hoogwater niet de Oosterschelde kan binnen komen. Bij een verwachte waterstand van +3, 00 m NAP zullen de deuren gesloten worden door mensen in de Bedieningskamer in het ingenieur J.W. Topshuis op Neeltje Jans. Als er niemand aanwezig is, zullen de deuren bij +3 m automatisch sluiten. Sinds de in gebruik name zijn de schuiven 24 maal gesloten geweest (zie onder), afgezien van testsluitingen.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Gebied:
Zeeland
Bijzonderheden:
Deze waterkering bevat grote schuiven die bij zware Storm al dan niet in combinatie met een springvloed naar Beneden gelaten kunnen worden zodat het hoogwater niet de Oosterschelde kan binnen komen
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
490866 1213-002, Datum onbekend.
Beschrijving:
Beeldje van de Ingenieur van Rijkswaterstaat.
De oorsprong van Rijkswaterstaat ligt in de Franse periode (1795 tot 1813). De zorg voor het water is dan nog versnipperd over het Rijk, de provincies, waterschappen en lokale besturen. Maar de staat van de rivierbeddingen is slecht en de dijken zijn zwak. Dat leidt tot rampzalige overstromingen. De grote hoeveelheid schade vraagt om een nationale aanpak.
Daarom wordt in 1798 een nationale organisatie opgericht, het Bureau voor den Waterstaat.

In 1848 hernoemen we dit tot Rijkswaterstaat. De belangrijkste taken zijn aanleg, beheer en onderhoud van rivieren, kanalen, waterkeringen en droogmakerijen (polders).
Onder leiding van koning Willem I (1815 tot 1840) kent Rijkswaterstaat begin 19e eeuw een grote bloei. De koning-koopman draagt de Nederlandse handel en nijverheid een warm hart toe en op zijn initiatief graaft Rijkswaterstaat bijna 500 km aan nieuwe kanalen. Daarnaast investeert de koning in nieuwe droogmakerijen en het verbeteren van bestaande waterwegen.

In de 19e eeuw breidt het takenpakket van Rijkswaterstaat uit door de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen: de trein en de auto. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het spoornet. Ook nemen we de aanleg en het onderhoud van bruggen en wegen langs het water op ons. Een logische stap, want Rijkswaterstaat was al verantwoordelijk voor het water waar de bruggen overheen moeten en de dijken waar veel wegen over lopen.

Rijkswaterstaat heeft in de 19e eeuw veel invloed op de Nederlandse bouwkunst. Want tussen 1820 en 1880 is Rijkswaterstaat ook Rijksbouwmeester. We ontwierpen en bouwden overheidsgebouwen en andere gebouwen met een openbare functie. Voor veel gebouwen ontwikkelden we standaardontwerpen. Vuurtorens, stoomgemalen, gevangenissen, postkantoren en kerken werden in een neoclassicistische stijl gebouwd die nu nog bekend staat als de waterstaatsstijl. Een groot aantal van deze gebouwen werd later gemeentelijk- of
Beschrijving vervolg 1:
rijksmonument.

Vanaf 1920 beïnvloeden wetenschappelijke ontwikkelingen het dagelijks werk van Rijkswaterstaat. Dankzij nieuwe meettechnieken en betere materialen, zoals gewapend en voorgespannen beton, is het mogelijk om steeds grootschaliger projecten te bouwen. Daarnaast krijgen we greep op lastige vraagstukken als getijde- en rivierstromingen.

De jaren 30 brengen een wereldwijde economische crisis, maar dat houdt de technische en infrastructurele modernisering niet tegen. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de luchtvaart, radio en telefoon, en de aanleg van diverse wegen en kanalen in die tijd. Ook investeert de overheid in het kader van werkverschaffing in grote infrastructurele projecten, zoals de aanleg van het Twentekanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Afsluitdijk.

De Duitse invasie in 1940 leidt tot de vernieling van veel bruggen en viaducten. In de beginjaren van de bezetting herbouwt Rijkswaterstaat wel enkele werken, maar tijdens de bevrijding van Nederland raakt het water- en wegennet weer zwaar beschadigd.

Na de oorlog werkt Rijkswaterstaat veel aan het rijkswegennet. We leggen veel nieuw asfalt, tussen 1945 en 1965 groeit het rijkswegennet van 100 naar 600 km. Maar ook verbreden en verbinden we bestaande autowegen en vervangen we veel kruispunten door tunnels, viaducten en fly-overs. Ook op watergebied is er veel werk voor Rijkswaterstaat, zoals het repareren van de in 1944 door de geallieerden vernielde dijken op Walcheren.

In 1953 wordt Nederland hard getroffen door de watersnoodramp. Een combinatie van springtij en stormvloed stuwt het water in de Noordzee tot enorme hoogte op. Veel dijken kunnen het water niet aan en begeven het. Grote delen van Zuid-Holland, Zeeland, West-Vlaanderen en Noord-Brabant komen onder water te staan. De ramp kost 1.836 mensen het leven en de schade aan veestapels, woningen, gebouwen en infrastructuur is nauwelijks te bevatten.

Om herhaling van de ramp van 1953 te voorkomen, besluit de overheid
Beschrijving vervolg 2:
de Deltawerken te bouwen. In 1954 gaat de bouw van het eerste Deltawerk van start en in 1997 is met de Maeslantkering het laatste werk opgeleverd. Door de dijken en stormvloedkeringen van de Deltawerken is het gebied achter de waterkeringen beschermd tegen hoogwater. De Deltawerken zijn door de American Society of Civil Engineers verklaard tot een van de 7 moderne wereldwonderen.

In de jaren 60 groeit de mobiliteit snel. Het hebben van een auto is steeds normaler en er is meer verkeer op de weg. Ook neemt de vrije tijd toe. Mensen gaan er steeds vaker op uit, wat leidt tot meer drukte op de weg. De toename van de mobiliteit zorgt helaas ook voor meer verkeersslachtoffers. Om dit terug te dringen treft Rijkswaterstaat maatregelen die het verkeer veiliger moeten maken. Daarnaast neemt ook de milieuvervuiling toe, met name op het oppervlaktewater. Om te voorkomen dat de situatie verergert, staat Rijkswaterstaat voor de uitdaging om nieuw milieu- en natuurbeleid te ontwikkelen.

Vanaf de jaren 70 verandert de manier waarop Rijkswaterstaat zijn taken uitvoert. Niet langer zijn we allesbepalend in infrastructurele werken, maar steeds meer medespeler. Rijkswaterstaat gaat van bouwer naar beheerder en van maker naar manager. De regie van een project, zoals het aanleggen of onderhouden van een weg of viaduct, blijft in handen van Rijkswaterstaat. De uitvoering daarentegen is zo veel mogelijk in handen van de markt.

Naast de markt betrekt Rijkswaterstaat ook de (vaar)weggebruiker steeds meer bij planning en besluitvorming. Het betrekken van burgers en belangenorganisaties en het meewegen van hun belangen bij beleid- en besluitvorming is de nieuwe standaard.

De strijd tegen het water is nog niet gestreden. Dat blijkt uit de overstromingen van de grote rivieren in 1993 en 1995 en nieuwe inzichten in klimaatverandering. We gebruiken ons verleden om aan de toekomst te werken. Bescherming tegen hoogwater blijft in de 21e eeuw dan ook hoog op de agenda staan.
Berschrijving vervolg 3:
Daarnaast zijn vraagstukken rondom leefbaarheid en mobiliteit onverminderd belangrijke agendapunten. Samen met deskundige partners blijven we werken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Bijzonderheden:
Beeldje van de Ingenieur van Rijkswaterstaat.
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Foto
490865 1213-001, Datum onbekend.
Beschrijving:
De oorsprong van Rijkswaterstaat ligt in de Franse periode (1795 tot 1813). De zorg voor het water is dan nog versnipperd over het Rijk, de provincies, waterschappen en lokale besturen. Maar de staat van de rivierbeddingen is slecht en de dijken zijn zwak. Dat leidt tot rampzalige overstromingen. De grote hoeveelheid schade vraagt om een nationale aanpak.
Daarom wordt in 1798 een nationale organisatie opgericht, het Bureau voor den Waterstaat.

In 1848 hernoemen we dit tot Rijkswaterstaat. De belangrijkste taken zijn aanleg, beheer en onderhoud van rivieren, kanalen, waterkeringen en droogmakerijen (polders).
Onder leiding van koning Willem I (1815 tot 1840) kent Rijkswaterstaat begin 19e eeuw een grote bloei. De koning-koopman draagt de Nederlandse handel en nijverheid een warm hart toe en op zijn initiatief graaft Rijkswaterstaat bijna 500 km aan nieuwe kanalen. Daarnaast investeert de koning in nieuwe droogmakerijen en het verbeteren van bestaande waterwegen.

In de 19e eeuw breidt het takenpakket van Rijkswaterstaat uit door de opkomst van nieuwe vervoersmiddelen: de trein en de auto. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het spoornet. Ook nemen we de aanleg en het onderhoud van bruggen en wegen langs het water op ons. Een logische stap, want Rijkswaterstaat was al verantwoordelijk voor het water waar de bruggen overheen moeten en de dijken waar veel wegen over lopen.

Rijkswaterstaat heeft in de 19e eeuw veel invloed op de Nederlandse bouwkunst. Want tussen 1820 en 1880 is Rijkswaterstaat ook Rijksbouwmeester. We ontwierpen en bouwden overheidsgebouwen en andere gebouwen met een openbare functie. Voor veel gebouwen ontwikkelden we standaardontwerpen. Vuurtorens, stoomgemalen, gevangenissen, postkantoren en kerken werden in een neoclassicistische stijl gebouwd die nu nog bekend staat als de waterstaatsstijl. Een groot aantal van deze gebouwen werd later gemeentelijk- of rijksmonument.

Vanaf 1920 beïnvloeden
Beschrijving vervolg 1:
wetenschappelijke ontwikkelingen het dagelijks werk van Rijkswaterstaat. Dankzij nieuwe meettechnieken en betere materialen, zoals gewapend en voorgespannen beton, is het mogelijk om steeds grootschaliger projecten te bouwen. Daarnaast krijgen we greep op lastige vraagstukken als getijde- en rivierstromingen.

De jaren 30 brengen een wereldwijde economische crisis, maar dat houdt de technische en infrastructurele modernisering niet tegen. Denk bijvoorbeeld aan de opkomst van de luchtvaart, radio en telefoon, en de aanleg van diverse wegen en kanalen in die tijd. Ook investeert de overheid in het kader van werkverschaffing in grote infrastructurele projecten, zoals de aanleg van het Twentekanaal, het Amsterdam-Rijnkanaal en de Afsluitdijk.

De Duitse invasie in 1940 leidt tot de vernieling van veel bruggen en viaducten. In de beginjaren van de bezetting herbouwt Rijkswaterstaat wel enkele werken, maar tijdens de bevrijding van Nederland raakt het water- en wegennet weer zwaar beschadigd.

Na de oorlog werkt Rijkswaterstaat veel aan het rijkswegennet. We leggen veel nieuw asfalt, tussen 1945 en 1965 groeit het rijkswegennet van 100 naar 600 km. Maar ook verbreden en verbinden we bestaande autowegen en vervangen we veel kruispunten door tunnels, viaducten en fly-overs. Ook op watergebied is er veel werk voor Rijkswaterstaat, zoals het repareren van de in 1944 door de geallieerden vernielde dijken op Walcheren.

In 1953 wordt Nederland hard getroffen door de watersnoodramp. Een combinatie van springtij en stormvloed stuwt het water in de Noordzee tot enorme hoogte op. Veel dijken kunnen het water niet aan en begeven het. Grote delen van Zuid-Holland, Zeeland, West-Vlaanderen en Noord-Brabant komen onder water te staan. De ramp kost 1.836 mensen het leven en de schade aan veestapels, woningen, gebouwen en infrastructuur is nauwelijks te bevatten.

Om herhaling van de ramp van 1953 te voorkomen, besluit de overheid de Deltawerken te bouwen. In 1954 gaat
Beschrijving vervolg 2:
de bouw van het eerste Deltawerk van start en in 1997 is met de Maeslantkering het laatste werk opgeleverd. Door de dijken en stormvloedkeringen van de Deltawerken is het gebied achter de waterkeringen beschermd tegen hoogwater. De Deltawerken zijn door de American Society of Civil Engineers verklaard tot een van de 7 moderne wereldwonderen.

In de jaren 60 groeit de mobiliteit snel. Het hebben van een auto is steeds normaler en er is meer verkeer op de weg. Ook neemt de vrije tijd toe. Mensen gaan er steeds vaker op uit, wat leidt tot meer drukte op de weg. De toename van de mobiliteit zorgt helaas ook voor meer verkeersslachtoffers. Om dit terug te dringen treft Rijkswaterstaat maatregelen die het verkeer veiliger moeten maken. Daarnaast neemt ook de milieuvervuiling toe, met name op het oppervlaktewater. Om te voorkomen dat de situatie verergert, staat Rijkswaterstaat voor de uitdaging om nieuw milieu- en natuurbeleid te ontwikkelen.

Vanaf de jaren 70 verandert de manier waarop Rijkswaterstaat zijn taken uitvoert. Niet langer zijn we allesbepalend in infrastructurele werken, maar steeds meer medespeler. Rijkswaterstaat gaat van bouwer naar beheerder en van maker naar manager. De regie van een project, zoals het aanleggen of onderhouden van een weg of viaduct, blijft in handen van Rijkswaterstaat. De uitvoering daarentegen is zo veel mogelijk in handen van de markt.

Naast de markt betrekt Rijkswaterstaat ook de (vaar)weggebruiker steeds meer bij planning en besluitvorming. Het betrekken van burgers en belangenorganisaties en het meewegen van hun belangen bij beleid- en besluitvorming is de nieuwe standaard.

De strijd tegen het water is nog niet gestreden. Dat blijkt uit de overstromingen van de grote rivieren in 1993 en 1995 en nieuwe inzichten in klimaatverandering. We gebruiken ons verleden om aan de toekomst te werken. Bescherming tegen hoogwater blijft in de 21e eeuw dan ook hoog op de agenda staan. Daarnaast zijn vraagstukken rondom
Berschrijving vervolg 3:
leefbaarheid en mobiliteit onverminderd belangrijke agendapunten. Samen met deskundige partners blijven we werken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland.
Datering:
Datum onbekend.
Type foto:
Digitale foto
Vervaardiger:
Afdeling Multimedia Rijkswaterstaat
Bijzonderheden:
De oorsprong van Rijkswaterstaat ligt in de Franse periode (1795 tot 1813).
Disclaimer:
Foto’s uit het Rijkswaterstaat Beeldarchief zijn vrij te downloaden en kunnen gebruikt worden voor educatieve doeleinden, maar niet voor commerciële doeleinden. Aan het juiste gebruik zijn de volgende voorwaarden aan verbonden:
- Bronvermelding is verplicht; dit is: © Rijkswaterstaat | Naam fotograaf.
- Foto’s mogen niet dusdanig bewerkt worden dat de integriteit verloren gaat en een beeld onjuist geïnterpreteerd kan worden.
Organisatie: Rijkswaterstaat