Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo
xLEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

LEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Wegen
sluiten
LEM Historische encyclopedie Venlo
Wegen
Term:
Wegen
Beschrijving 1:
De oudste weg die Venlo doorkruiste was de Romeinse weg Xanten-Tudderen. Deze weg liep in Venlo van de hoek Herungerberg over de heuvelrand zuidwaarts richting Onderste Molen. Mogelijk liepen er in de Romeinse tijd eveneens wegen vanuit Venlo naar Homberg, Hinsbeckerbruch, Neuss en Jülich-Lendersdorf. In de Middeleeuwen ontstond het stratenpatroon in de binnenstad. Een smalle, kromme straat als de Houtstraat laat hiervan nog iets zien. Tot in het begin van de negentiende eeuw bestond het wegennet voor een groot deel uit aarden banen, door karresporen getrokken. Alleen de wegen in het centrum en de allerbelangrijkste wegen daarbuiten, zoals de weg naar Kaldenkerken (1840) waren verhard. Wegen met een deklaag van gewalst asfalt deden pas in de jaren dertig van deze eeuw hun intrede. In 1810/11 is de huidige Straelseweg aangelegd als onderdeel van de verbinding Parijs-Hamburg. In 1843 kwam de Rijksweg Maastricht-Roermond-Venlo-Nijmegen gereed (het gedeelte Venlo-Roermond was er al vanaf 1836) en in hetzelfde jaar werd de weg Venlo-Kaldenkerken voltooid. De weg Venlo-Herungen dateert uit 1853. De definitieve ontsluiting van de stad vond plaats na de slechting van de vesting in 1867. De verkeerssituatie in en om Venlo verbeterde na de Tweede Wereldoorlog onder meer door de aanleg van de E-3 (Antwerpen-Eindhoven-Venlo), die in oktober 1970 werd opengesteld. De E-3 werd een levensader voor het wegtransport en bezorgde Venlo een rechtstreekse verbinding met Eindhoven en vandaar met Rotterdam. In de jaren negentig wordt ook de A73, de autoweg tussen Boxmeer en Maasbracht, voltooid.
Bron:
Venloclopedie
Organisatie: Gemeentearchief Venlo
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS