Uw zoekacties: Historische encyclopedie Venlo
xLEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

LEM Historische encyclopedie Venlo ( Gemeentearchief Venlo )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inventaris
Records 1 t/m 100
Records 101 t/m 200
Records 201 t/m 300
Records 301 t/m 400
Records 401 t/m 500
Records 501 t/m 600
Records 601 t/m 700
Records 701 t/m 800
Records 801 t/m 900
Vliegveld
sluiten
LEM Historische encyclopedie Venlo
Vliegveld
Term:
Vliegveld
Beschrijving 1:
Op de Grote Heide lag in de Tweede Wereldoorlog de grootste Duitse luchtmachtbasis. Daartoe werd het bestaande vliegveld door de Duitsers tussen oktober 1940 en maart 1941 uitgebouwd. Op 18 maart 1941 werd een 25 vierkante kilometer grote vliegbasis in gebruik genomen, die Fliegerhorst Venlo-Herungen werd genoemd. Daarop lagen niet alleen drie landingsbanen in de belangrijkste windrichtingen (een daarvan was 1200 meter lang en twee 1450 meter), maar ook meer dan honderd vliegtuighallen, een 48 kilometer lang wegennet, woningen, manschappenkwartieren en bunkers. Bovendien boerderijen en tuinderijen die voor een groot deel in de voedselbehoefte van het personeel op de basis voorzagen. Voor de aanleg van dit alles in recordtempo was de inzet van zo'n 15.000 arbeiders nodig. Veel van deze vooral uit Limburg, Brabant en Gelderland afkomstige arbeiders werden ingekwartierd. Dat gebeurde niet alleen bij particulieren, maar ook in gevorderde zalen zoals Venlona en De Prins en in een speciaal daartoe op het Gaasplein (nu Mgr. Nolensplein) gebouwde barak. De aanwezigheid van de arbeiders tussen oktober 1940 en maart 1941 leidde tot heel wat onrust in Venlo. Op de Fliegerhorst Venlo-Herungen was het eerste 'Nachtjägergeschwader' gestationeerd. Dat had als taak het Roergebied met zijn belangrijke industrie te beschermen tegen geallieerde aanvallen. Aanvankelijk slaagden de 'Venlose' nachtjagers, die de beschikking hadden over ongeveer veertig Messerschmidt BF 110-toestellen, daarin.
Beschrijving 2:
Vanaf begin 1943 werden de successen echter minder, doordat de geallieerden de beschikking kregen over betere en snellere toestellen en bovendien de Duitse radar wisten te misleiden. Een poging om het tij te keren door het testen op de Venlose basis van het supersnelle raketvliegtuig ME 163 had geen succes. De gevechten tussen de geallieerde toestellen en die van de Fliegerhorst Venlo-Herungen speelden zich voor een deel boven Noord-Limburg af. Dat werd daardoor bij de luchtoorlog betrokken en moest bijvoorbeeld een netwerk voor hulp aan neergehaalde piloten opzetten. Een deel van de piloten van de in totaal 585 door de vliegers van het eerste 'Nachtjägergeschwader' neergeschoten geallieerde toestellen kwam in Noord-Limburg terecht. De mee naar beneden komende bommen van de geallieerden maakten nogal wat slachtoffers in de regio. Tegen het einde van de oorlog stegen vanaf de Fliegerhorst ook HE-111-toestellen op, die eenmaal aangekomen bij de Nederlandse kust V-1-raketten afvuurden op Groot-Brittannië. In september 1944 kwam het einde voor de vliegbasis. Na een zwaar bombardement op 3 september, werden de startbanen nog één keer hersteld. Dit keer om met de overgebleven toestellen de vlucht te kunnen nemen. Op 5 september vertrokken de laatste Duitse piloten. Commando-eenheden hadden voordien nog de belangrijkste gebouwen van de toch al zwaar gehavende Fliegerhorst opgeblazen. Na de oorlog werden van het vliegveld afkomstige materialen gebruikt bij de bouw van woningen en het herstel van wegen. In totaal werden 13,5 miljoen stenen weggehaald en elders gebruikt. De laatste restanten van de startbanen werden in 1989-1990 opgeruimd tijdens een operatie die vooral bedoeld was om de vele nog in de grond zitten onontplofte bommen op te ruimen.
Bron:
Venloclopedie
Organisatie: Gemeentearchief Venlo
Records 1001 t/m 1024
Kenmerken
Categorie:
  • Zonder categorie
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS