Uw zoekacties: Archiefdiensten, historische verenigingen en musea

Archiefdiensten, historische verenigingen en musea

Dit overzicht biedt u adresgegevens, openingstijden en andere informatie van archiefdiensten, historische verenigingen en musea met een historische collectie.

Mist u informatie of kloppen de gegevens niet meer, mail het ons.

beacon
407  organisaties
sorteren op:
 
 
 
 
Historisch documentatiecentrum (HIDOC) te Dendermonde
Openingstijden:
Enkel na telefonische afspraak.
E-mailadres:
Provincie:
Oost-Vlaanderen
Land:
België
Type organisatie:
Overheidsarchief
Bezoekadres:

Begijnhof 20
9200 Dendermonde
tel: 0032-52-474666

Informatie:
Een uitgebreide bibliotheek, fototheek en iconografische verzameling met informatie over de meest diverse aspecten van de Dendermondse cultuurgeschiedenis!
De collectie: Een belangrijk onderdeel van het HIDOC bestaat uit een wetenschappelijke bibliotheek met vier afdelingen: een historische, Dendermondse, religieuze en educatieve afdeling. Naast duizenden historische werken vind je er ook publicaties van de hand van Dendermondse auteurs en werken over de begijnen.
Vooral dankzij de Oudheidkundige Kring van het Land van Dendermonde beschikte het Vleeshuismuseum tegen 1978 over een interessante verzameling foto's van lokale gebouwen, gebeurtenissen, feestelijkheden, enz. Deze collectie vormde de aanzet tot de 'Stedelijke Fototheek' die op dit ogenblik naar schatting al uit 54.000 digitale foto's, 32.000 analoge foto’s, 5.000 dia’s, 2.000 studiofoto’s op karton en enkele tientallen audiovisuele opnamen bestaat!
De iconografische verzameling bevat allerlei oud kaartenmateriaal, stadsplannen, stadsgezichten, prenten in handschrift of druk (gravures, etsen, steendruk) van de 17e eeuw tot heden. Dit materiaal wordt steeds vakkundig gerestaureerd en geconserveerd.
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) te Ter Apel
Openingstijden:
Na afspraak
Provincie:
Zuid-Holland
Land:
Nederland
Type organisatie:
Overheidsarchief
Bezoekadres:

Aanmeldcentrum Ter Apel
Ter Apelervenen 3
9561 MC Ter Apel
tel: 088-0430430

Nationaal Archief
Prins Willem-Alexanderhof 20
2595 BE Den Haag
tel: 070-3315444

Postadres:

Immigratie- en Naturalisatiedienst
Postbus 17
9560 AA Ter Apel

Informatie:
De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is het onderdeel van het Ministerie van Justitie en Veiligheid dat zorg draagt voor de uitvoering van het vreemdelingenbeleid. Dat houdt in dat de IND alle aanvragen beoordeelt van vreemdelingen die in Nederland willen verblijven of Nederlander willen worden.
Het kan gaan om vluchtelingen die niet veilig zijn in eigen land. Maar bijvoorbeeld ook om mensen die in Nederland willen werken en wonen. Of om mensen die al zo lang in Nederland wonen dat zij zich Nederlander voelen en daarom willen naturaliseren.
IND Vreemdelingendossiers van 1945-2005: dossiers van de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) over aanvragen van mensen die in Nederland wilden komen wonen of die Nederlander wilden worden kunt u vinden bij het nationaal Archief: https://www.nationaalarchief.nl/onderzoeken/zoekhulpen/ind-vreemdelingendossiers-van-1945-2005.
Naast vreemdelingendossiers bewaart het Nationaal Archief natuaralisatiedossiers en dossiers met betrekking tot nationaliteitsvraagstukken over de periode 1947-1990 (archieven betreffende Naturalisatie en Nationaliteitsaangelegenheden, 1947-1989 (2.09.128). Deze dossiers bevatten ook vaak documenten over de procedure waarmee een vreemdeling Nederland is binnengekomen.
Alleen afgesloten dossiers zijn overgedragen aan het Nationaal Archief. Ook de naturalisatiedossiers liggen nog bij de IND.
Van de volgende aanvragen bevinden de dossiers zich nog bij de IND:
- Vreemdelingendossiers die de IND nog nodig heeft voor zijn werkzaamheden.
Vreemdelingendossiers vanaf 2006.
- Naturalisatiedossiers en dossiers met betrekking tot nationaliteitsvraagstukken vanaf 1990.
U kunt voor informatie terecht bij de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND). Stuur een e-mail naar archiefvragen.ind@ind.nl.
Opmerkingen:
De IND is voortgekomen uit de Directie Vreemdelingenzaken (DVZ) van het Ministerie van Justitie. In 1994 werd het omgevormd van een directie tot een dienst, de IND. Later zou van de IND de Dienst Terugkeer & Vertrek (DT&V) worden afgesplitst.
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Informatiecentrum En Archief Van Het Vlaams Parlement te Brussel
Openingstijden:
Het Informatiecentrum van het parlement is te bezoeken na afspraak.
De archieven zijn raadpleegbaar na afspraak: 02 552 45 24 of archief@vlaamsparlement.be.
Provincie:
Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Land:
België
Type organisatie:
Overheidsarchief
Bezoekadres:

Huis van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers
Leuvenseweg 86
1000 Brussel

Postadres:

Archief & Biografische Dienst
Vlaams Parlement
1011 Brussel
tel: 0032-2-5524524

Parlementair Informatiecentrum
Vlaams Parlement
1011 Brussel
tel: 0032-2-5524545

Informatie:
Het Parlementair Informatiecentrum is de bibliotheek en het kennis-, informatie- en documentatiecentrum van en voor de parlementaire gemeenschap. Het Parlementair Informatiecentrum is gespecialiseerd in informatie over de bevoegdheden van het Vlaams Parlement en het Vlaamse maatschappelijke leven in ruime zin.
Het Archief bewaart en ontsluit de archieven die hun oorsprong vinden in de werking van het Vlaams Parlement. De oudste archieven gaan terug tot 7 december 1971, de dag waarop de Cultuurraad voor de Nederlandse Cultuurgemeenschap werd geïnstalleerd.
Het archief van het Vlaams Parlement is multimediaal: naast een uitgebreide collectie geschreven bronnen bevat het foto's, plannen, geluids- en beeldopnames.
Tot de waardevolle archieven behoren onder meer:
- de officiële verslagen van wat in de plenaire vergaderingen en in de commissievergaderingen van het Vlaams Parlement is gezegd en beslist (Handelingen);
- alle documenten die de Vlaamse Volksvertegenwoordigers en de ministers gebruiken bij hun decreetgevende en controlerende taken (parlementaire stukken);
- de originelen van parlementaire vragen;
- de dossiers van de commissievergaderingen;
- het archief van de beleidsinstanties van het Vlaams Parlement: Bureau, Uitgebreid Bureau, Managementteam;
- het archief van de diverse evenementen en tentoonstellingen, georganiseerd door het Vlaams Parlement;
- foto's van politici;
- beeld- en geluidsopnames.
Alle parlementaire documenten zijn ook in een digitale versie beschikbaar op deze website. Geluids- en beeldopnames van openbare of openbaar geworden parlementaire vergaderingen kunnen u op aanvraag worden toegezonden.
De Biografische dienst vormt een onderdeel van het Archief en verzamelt biografische informatie over de Vlaamse Volksvertegenwoordigers. Een groot deel van die gegevens zijn te raadplegen op deze website op de pagina's van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers.
Toon op kaart Toon op kaart
 
 
 
 
 
Instituut Collectie Nederland (opgeheven)
Provincie:
Noord-Holland
Land:
Nederland
Type organisatie:
Overheidsarchief
Informatie:
De combinatie van advies, onderzoek en collectiebeheer binnen één instituut maakte het ICN tot een unieke instelling, zowel in Nederland als daarbuiten. Musea, bibliotheken, archieven en andere collectiebeheerders konden gebruik maken van de diensten van het ICN. Het Informatiecentrum beschikte over een omvangrijke bibliotheekcollectie op het gebied van behoud en beheer - conservering en restauratie- van roerend cultureel erfgoed. Op dit terrein was het de meest gespecialiseerde collectie in Nederland. Daarnaast beschikte het Informatiecentrum over een kunsthistorische bibliotheekcollectie. Deze was sterk gerelateerd aan de kunstcollectie van het ICN. Het Informatiecentrum had een vestiging in Amsterdam en één in Rijswijk.
Het ICN beheerde een kunstcollectie van ongeveer 100.000 objecten. Een deel van deze kunstwerken was uitgeleend aan musea, openbare gebouwen en Nederlandse ambassades in het buitenland. Het andere deel was opgeslagen in de depots van het ICN in Rijswijk. De collectie werd actief ingezet voor permanente en tijdelijke tentoonstellingen in musea. Daarnaast werden bruiklenen verstrekt aan ministeries en Nederlandse ambassades.
De bibliotheek catalogus is online bereikbaar en beschrijft de bibliotheekcollectie van Amsterdam èn Rijswijk.
Hoofdvestiging Amersfoort: E bibliotheek@cultureelerfgoed.nl | T 033 - 421 7444.
De Collectiewijzer is een project van het Instituut Collectie Nederland. De Collectiewijzer is een website met een breed aanbod aan informatie over roerende erfgoedcollecties. Zie http://www.collectiewijzer.nl.
Opmerkingen:
Instituut Collectie Nederland (ICN) was het kennisinstituut voor het beheer en behoud van roerend cultureel erfgoed en beheerde een deel van de rijkscollectie, de collectie van de Staat der Nederlanden. In 2011 is het ICN opgegaan in de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, de zusterorganisatie binnen het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Daar zijn nu de kerntaken (collectiebeheer en kennisontwikkeling en -spreiding) ondergebracht.
 
 
 
 
 
Kadaster te Apeldoorn e.a.
Openingstijden:
De kadasterkantoren zijn op werkdagen geopend van 09:00 - 17:00 uur.
Provincie:
Gelderland
Land:
Nederland
Type organisatie:
Overheidsarchief
Bezoekadres:

Locatie Amsterdam
Naritaweg 3
1043 BP Amsterdam
tel: 020-5557911

Locatie Arnhem
Mr. E.N. van Kleffensstraat 8
6842 CV Arnhem
tel: 026-3226111

Locatie Eindhoven
Kennedyplein 101
5611 ZS Eindhoven
tel: 040-2592911

Locatie Rotterdam/Scheepsregistratie
George Hintzenweg 77
3068 AX Rotterdam
tel: 010-2426666

Locatie Zwolle/Geo informatie
Koggelaan 59
8017 JN Zwolle
tel: 038-7508100

Hoofdkantoor: Locatie De Grift/Ruimte & Advies/Kadaster International
Hofstraat 110
7311 KZ Apeldoorn
tel: 088-1832000

Hoofdkantoor: Locatie De Brug
Laan van Westenenk 701
7334 DP Apeldoorn
tel: 088-1832000

Locatie Groningen
Emmasingel 4
9726 AH Groningen
tel: 050-7508500

Postadres:

Algemeen postadres
Postbus 9046
7300 GH Apeldoorn
tel: 088-1832200

KLIC
Naritaweg 3
1402 BP Amsterdam
tel: 0800-0080

Informatie:
Na ruim 140 jaar onderdeel te zijn geweest van het Ministerie van Financiën, gaat het Kadaster in 1973 naar het Ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening (aan dit ministerie is sinds 1982 ook Milieubeheer toegevoegd). Er volgt een grote reorganisatie waarbij een eind komt aan de aparte kantoren voor hypotheek, ruilverkaveling en kadaster. De 57 kantoren worden tot 15 teruggebracht. In 1975 wordt gestart met de vervaardiging van de Grootschalige Basiskaart van Nederland (GBKN). Een kaart met daarop alleen de basisinformatie. Eind jaren '80 wordt de kadastrale registratie geautomatiseerd en in 1992 is een ondernemingsplan opgesteld op basis waarvan de organisatie opnieuw wordt aangepast.
Sinds 1 mei 1994 is het Kadaster een Zelfstandig BestuursOrgaan (ZBO) en komt daarmee op afstand van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer te staan.
Het Kadaster registreert wie de eigenaar is van een woning en wat de laatste verkoopprijs is. U kunt er ook terecht als u wilt weten of een woning een monument is en hoe de erfgrenzen precies lopen.
Voor vastgoedinformatie van het Kadaster kunt u in veel gevallen ook bij uw eigen gemeente terecht. Veel gemeenten hebben een rechtstreekse aansluiting op de digitale database waarin actuele gegevens staan van 6 miljoen percelen en 3,5 miljoen rechthebbenden. De gemeente kan u de volgende producten aanbieden:
- kadastraal bericht
- hypothecair bericht
- uittreksel kadastrale kaart met omgevingskaart.
De gemeente heeft ook waardevolle informatie over bijvoorbeeld bestemmingsplannen, vergunningen of subsidies.
Inzicht in uw registratie bij het Kadaster: Via www.overheid.nl kunt u gratis (online) inzien hoe u geregistreerd staat bij het Kadaster. U logt in met uw DigiD.
Via www.vindjeeigenhuis.nl kunt u, door middel van diverse kaarten van het Kadaster, inzoomen op een adres. Gelijktijdig wordt de gemiddelde koopsom van woningen in de omgeving getoond.
Toon op kaart Toon op kaart