Uw zoekacties: Films en geluidsopnames

Films en geluidsopnames ( Fries Film en Audio Archief )

beacon
202  films en geluidopnames
sorteren op:
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
1940-1959
Titel:
Vacantie op Ameland
Maker:
Foto Hesselink Ameland (maker of ontwikkelaar)
Samenvatting inhoud:
Uitgebreid filmisch verslag van een vakantie op het waddeneiland Ameland. We zien gedurende de film veel beelden van dit eiland beginnend met de aankomst van de boot. Veel beelden van het strand, de branding en de duinen. Ook worden er eieren uit een nest gehaald in de duinen. De reddingsboot komt ook nog in beeld. Tot slot beelden van de landbouw op het eiland.
Bronformaat:
Dvd
Kleur:
Zwart-wit
Duur:
56 minuten
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
2000
Titel:
Paarden van Ameland
Samenvatting inhoud:
3 mannen op de fiets. Een boer ploegt het land om geholpen door twee paarden. We zien de Frico melkfabriek, een man draait een pijp open, het alarm gaat. Iedereen is in rep en roer. De paarden worden snel naar de reddingsboot gebracht en ingespannen. Ze rennen naar het strand. De reddingsboot wordt te water gelaten. Zes mannen zitten op de reddingsboot. Valkenburg, Duitse F104 vermoedelijk neergestort op kustroute Scheveningen Hoek van Holland.
Bronformaat:
Dvd
Duur:
5:32 minuten
Collectie:
AMELANDER MUSEA
Intakecode:
161214-AME
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
1987
Titel:
Berging van de Herald of Free Enterprise 06-03-1987
Maker:
Pim Korver film+video
Opdrachtgever:
Smit Tak Rotterdam/URS Antwerp
Samenvatting inhoud:
Blauw beeld met tekst: begint met een waarschuwing over copyright (Engels). Beeld van een open zee, er vaart een schip door het beeld. De verteller begint zijn verhaal. We zien the Herald of Free Enterprise en verschillende andere schepen waaronder "Fighter". Intussen klinkt muziek. Verschillende mensen, nabestaanden, gooien bloemen en kransen overboord. Tekst: March 6 1987. Een gekapseisd schip "Townsend Thoresen" Herald of Free Enterprise. Op een kaart wordt aangegeven waar het wrak ligt. We zien een tekenkamer, hier wordt de berging voorbereid. Middels een sjabloon wordt bekeken hoe ze het schip kunnen keren. Chemische experts meten in het schip de vrijkomende gassen. De bergers verplaatsen zich met moeite door het schip. Hoofd bergingsinspecteur, Hans Wahlenkamp, legt op een persconferentie uit hoe de berging zich zal voltrekken. Mannen in duikerspakken lopen over de zijkant van het schip. Een lasser bevestigd een bolder. Grote palen worden in de zeebodem geheid door de Belgische bok "Norma". 16 palen 200 ton per paal. Gedurende de hele dag worden nabij het wrak monsters van het water genomen. De temperatuur daalt plotseling dit maakt het werk gevaarlijk. 10 lassers werken dag en nacht, de openingen in de scheepswand worden gedicht met houten proppen en cement. Op 26 maart is het lassen van de kanteljukken voltooid. Hierna ontstaat dichte mist. Intussen zijn in de haven van Zeebrugge 10 15 ton zware reactieankers gearriveerd van Smit Tak in Maassluis. Het bergingsvoertuig Smit Orca zal ze plaatsen. Radarbeelden. Het plaatsen van de ankers duurt 5 dagen. Bergingsvoertuig Deurlo helpt de Orca. Op 4 april arriveren de "trekbakken" Takheave 31 en 32. De trekdraden hebben een diameter van ruim 9 cm. Een duif loopt over een kabel. Op 7 april, om 8 uur, willen ze het schip rechtop zetten. Het is windkracht 2-3 vanuit de controlekamer wordt het sjabloon in elke fase overgetrokken. De Britse koopvaardijvlag komt boven water. Allerlei voorwerpen spoelen naar buiten.
Vervolg samenvatting inhoud:
Een reddingsboei en een zwemvest drijven naast de boot. Tijdens het hijsen wordt de boot steeds schoongespoten. Vanuit de lucht zien we alle schepen samen. De slagzij wordt constant gemeten en is om 18:35 tot 5 graden gereduceerd. De bergingswerkzaamheden worden gestaakt zodat de autoriteiten het schip van binnen kunnen bekijken. In de cafetaria zijn veel passagiers overleden. De berging en het leegpompen wordt dagenlang vertraagd i.v.m. het bergen van de slachtoffers. In de nacht van 12 op 13 april stormt het hevig, windkracht 9. Enkele touwen breken los. Het schip is 16 meter oost en 10 meter richting de kust verplaatst. het schip zinkt 3 meter in de zeebodem. Pas na een week ligt het schip weer op positie. De pompen worden in werking gesteld. Per uur 5000 liter, de berging wordt vanuit verschillende plaatsen gefilmd; controlekamer, rekenkamer, vanuit de lucht en vanaf het schip zelf. 27 april om 09:30 is het schip vlot en wordt het de haven van Zeebrugge binnengesleept, intussen gaat het pompen door. De lading wordt gelost en de grote schoonmaak begint. met bulldozers worden autowrakken uit het ruim geschoven. Verschillende beelden van overgebleven voorwerpen; een teddybeer, een camera, reddingsvesten.... Het laatste beeld is van the Herald of Free Enterprise onderweg naar Vlissingen.
Bronformaat:
Film
Kleur:
Kleur
Geluid:
Ja
Duur:
30:37 minuten
Collectie:
Amelander Musea
Intakecode:
161214-AME
 
 
 
 
 
Erfgoedstuk
Datering:
1950-1959
Titel:
Van waddenzand tot vruchtbaar land
Maker:
Han de Vries
Opdrachtgever:
Provinciaal Bestuur van Friesland en Rijkswaterstaat
Samenvatting inhoud:
Zie voor beschrijving en betere versie AV0351. Dit betreft een videokopie.
Bronformaat:
Video
Kleur:
Zwart-wit
Geluid:
Ja
Duur:
00:34:00 minuten
Collectie:
AMELANDER MUSEA
Intakecode:
161214-AME