Uw zoekacties: Raad voor de Kinderbescherming te Zwolle

0355.1 Raad voor de Kinderbescherming te Zwolle ( Collectie Overijssel locatie Zwolle )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Geschiedenis van de Raad voor de Kinderbescherming
2. Geschiedenis van het archief
3. Verantwoording van de bewerking
0355.1 Raad voor de Kinderbescherming te Zwolle
Inleiding
3.
Verantwoording van de bewerking
De bewerking van voornoemde 1- en 6-dossiers heeft plaatsgevonden bij TAB Products te Amsterdam in opdracht van de Raad voor de Kinderbescherming.
De inventaris bestaat uit een reeks dossiernummers eindigend op 1 of 6.
Alle aangeboden dossiers zijn gezinsdossiers; er is dus geen sprake van dossiers per kind.
(NB hier is per januari 2007 verandering in gekomen).
In incidentele gevallen is een dossier opgenomen dat niet eindigt op nummer 1 of 6.
De reden hiervoor is dat een 1- of 6-dossier mogelijk een adoptiedossier betrof of bijvoorbeeld een financieel dossier. In die gevallen is het eerstvolgende dossier opgenomen vanwege de representativiteit van de steekproef.
Veelvoorkomend is het ontbreken van grote reeksen dossiernummers. Ook hier betreft het dossiers die niet binnen de genoemde steekproef thuishoren: adoptiedossiers, financiële dossiers of dossiers betreffende bedrijfsvoering, etc.
Een groot aantal dossiers bestaat uit meerdere delen. Wanneer hiervan sprake is, is in de inventaris het dossiernummer opgenomen met een toevoeging deel 1, deel 2 enz.
In de meeste gevallen is bij de naamsvermelding zowel de achternaam van de vader als die van de moeder opgenomen. In gevallen waarin slechts één naam is vermeld betreft het een ongehuwde moeder (=OM). Wanneer een dossiernummer meerdere malen voorkomt maar met een vermelding van verschillende namen kan er sprake zijn van een naamswijziging. Het kan ook voorkomen dat de moeder kinderen uit meerdere relaties had die in eenzelfde onderzoek waren betrokken.
Bewerking heeft plaatsgevonden op basis van selectielijst Kinderbescherming en justitiële jeugdzorg over de periode 1945 -1997 (Staatscourant 2006/41)en de voornoemde gemeenschappelijke beschikking.
4. Beperkingen van de raadpleging en de reproductie
5. Citeerinstructie

Kenmerken

Datering:
1960 - 2003
Voorwaarden voor raadpleging:
De dossiers zijn beperkt openbaar gedurende 75 jaar
Omvang archiefblok:
6,12 m
Toegang:
TAB Products, Inventaris van het archief van de Raad voor de Kinderbescherming Regio Overijssel, locatie Zwolle, 1960 - 2003, Amsterdam ([2008]).
Bijzonderheden:
Betreft een steekproef van dossiers met nummers eindigend op 1.
Openbaarheid:
De dossiers zijn beperkt openbaar gedurende 75 jaar.