Uw zoekacties: Kamer van Koophandel te Utrecht: Handelsregister 1983-2003

4012 Kamer van Koophandel te Utrecht: Handelsregister 1983-2003 ( Het Utrechts Archief )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Ontwikkeling van het Handelsregister
4012 Kamer van Koophandel te Utrecht: Handelsregister 1983-2003
Inleiding
Ontwikkeling van het Handelsregister
Organisatie: Het Utrechts Archief
In 1921 is de Handelsregisterwet in werking getreden. De registratieplicht van ondernemingen en rechtspersonen werd bij de kamers van koophandel neergelegd. Iedere kamer, ook de Kamer van Koophandel Utrecht, was een autonome organisatie met een eigen handelsregisterbestand en een eigen handelsregisternummering. Door fusies in de loop van de tijd hebben er diverse hernummeringen plaats gevonden.
In de loop van de tijd is het nodige veranderd in de registratieplicht. In de periode 1980-2003 werden ingeschreven: ondernemingen, samenwerkingsverbanden en rechtspersonen. Veelal waren dit eenmanszaken; bij de samenwerkingsverbanden de vennootschap onder firma (VOF) en de commanditaire vennootschap (CV); en bij de rechtspersonen: de Coöperatie de naamloze vennootschap (N.V.) en de besloten vennootschap (B.V.). In 1976 werd de registratie van de Verenigingen en Stichtingen bij de kamers neergelegd. Aanvankelijk was dit een registratie naast het Handelsregister in een apart Verenigingenregister en Stichtingenregister, maar vanaf 1996 zijn deze registers geïntegreerd in het Handelsregister.
Een dossier werd geopend bij start van een onderneming of bij oprichting van de rechtspersoon. Een dossier werd beëindigd op het moment dat het bedrijf de activiteiten staakte. Dit moest de ondernemer zelf doorgeven. Bleef de ondernemer in gebreke, dan had de kamer van koophandel de bevoegdheid een dossier ambtshalve uit te schrijven. Ondernemingen konden ook met een faillissement geconfronteerd worden. Hoewel de activiteiten bij de faillietverklaring gestaakt werden, bleef de registratie bestaan totdat het faillissement was afgewikkeld. Ook rechtspersonen werden bij staking van de activiteiten niet meteen uitgeschreven maar werden in liquidatie gezet. Uitschrijving geschiedde eerst nadat de rechtspersoon geliquideerd (alles afgerekend met schuldeisers en aandeelhouders) was.
Voor 1996 was bij rechtspersonen een registratie op basis van de feitelijke vestigingsplaats naast een registratie op basis van de statutaire zetel noodzakelijk. Vielen de feitelijke vestigingsplaats en de statutaire zetel niet binnen hetzelfde Kamergebied, dan betekende dit dat een bedrijf twee inschrijvingen had, bij twee verschillende kamers met twee verschillende registratienummers en ook bij twee kamers zijn wijzigingen moest doorgeven. Bij wijziging van de Handelsregisterwet in 1996 werd nog maar enkelvoudig geregistreerd en werd de feitelijke vestigingsplaats bepalend. In 1997 zijn de betreffende dossiers samengevoegd. Voor verenigingen en stichtingen (zonder onderneming) bleef de statutaire zetel bepalend voor de bepaling van de beherende kamer, ook al lagen het secretariaatsadres en correspondentieadres binnen een ander kamergebied.
Bij wijziging van het Burgerlijk Wetboek in 1992 werd de registratie van Vereniging van Eigenaars niet langer verplicht gesteld. De VVE’s zijn toen uitgeschreven, ondanks het feit dat ze mogelijk nog gewoon bestaan.
Nevenvestigingen werden tot 1996 ingeschreven zowel in het dossier van de beherende kamer alsook in een apart dossier bij de regionale kamer waar de feitelijke nevenvestiging gelegen was. Na de wetswijziging van 1996 (enkelvoudige registratie) werd dit veranderd en behoefde de nevenvestiging alleen bij de beherende kamer geregistreerd te worden. Alle dossiers van deze nevenvestigingen zijn eveneens uitgeschreven.
Verantwoording van de bewerking
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheid
Erfgoedstuk

Kenmerken

Datering:
1983-2003
Toegangstitel:
Inventaris van de afgesloten dossiers van het Handelsregister in het archief van de Kamer van Koophandel te Utrecht 1983-2003
Auteur:
Kamer van Koophandel Nederland
Datering toegang:
2016
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
235 m