Uw zoekacties:

080 Gemeente Hardenberg ( Gemeentearchief Hardenberg )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
Op 1 januari 2001 ontstond de gemeente Hardenberg na een gemeentelijke herindeling van de drie gemeenten Avereest, Gramsbergen en Hardenberg. Vanaf dat moment is een nieuw archief gevormd volgens de basisarchiefcodes van de VNG.
De in deze toegang beschreven dossiers bevinden zich nog in de semi-statische fase en behoren derhalve nog niet tot het openbaar toegankelijk archief.

Kenmerken

Datering:
(2001/
Beschrijving:
Ingevoerd t/m dossier 4431
Auteur:
H. Niezink en W. Rademaker