Uw zoekacties: Vereniging van Kantoorbedienden te Dordrecht
x96 Vereniging van Kantoorbedienden te Dordrecht ( Regionaal Archief Dordrecht )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

96 Vereniging van Kantoorbedienden te Dordrecht ( Regionaal Archief Dordrecht )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inventaris
De Vereniging van kantoorbedienden te Dordrecht is opgericht op 6 april 1869. Aan de oprichtingsvergadering was op 23 maart 1869 een vergadering van zeven personen voorafgegaan, waarin tot de oprichting werd besloten. Nadat in een ingezonden stuk in de Dordrechtsche courant. van 25 maart 1869 het doel en de noodzakelijkheid van een Vereniging van kantoorbedienden was bepleit, werden de Dordtse kantoorbedienden per advertentie in genoemde krant van 3 en 6 april 1869 opgeroepen tot het bespreken en zo mogelijk tot stand brengen van een vereniging als in het ingezonden stuk bedoeld. Het resultaat van deze bespreking op 6 april 1869 was, dat de vereniging werd opgericht en in de vergadering van 20 april daarop volgend het reglement werd vastgesteld. Het doel van de vereniging was (geldelijke) hulp te verlenen aan oude, gebrekkige of werkloze kantoorbedienden en uitkeringen te doen aan weduwen en wezen van overleden leden. In feite betekende het lid zijn van de Vereniging van kantoorbedienden te Dordrecht, dat men een levensverzekering had afgesloten, alleen met dit verschil, dat er door de vereniging geen winst gemaakt behoefde te worden, zodat de premie (contributie) veel lager kon zijn, dan bij een particuliere levensverzekeringsmaatschappij.
Bij Koninklijk besluit van 17 februari 1925 werden de statuten van de vereniging goedgekeurd. De vereniging begon met 15 leden, terwijl ook vele firma's toetraden als donateurs, waardoor het eerste jaar reeds een garantiefonds werd verkregen van f 707,40. De uitkering bij overlijden kon worden bepaald op f 200. In de volgende jaren breidde het aantal leden zich snel uit en kon successievelijk over worden gegaan tot grotere uitkeringen zonder dat dit grotere geldelijke offers vroeg van de leden. In 1918 werd een wiskundig adviseur aangesteld. Mede tengevolge van de algehele slechte maatschappelijke toestand in ons land werd het Fonds op 31 december 1938 geliquideerd en ondergebracht bij de Algemene Friese levensverzekeringsmaatschappij te Leeuwarden. Hierdoor had ook de Vereniging van kantoorbedienden opgehouden te bestaan.
5-6 Jaarverslagen
Kenmerken
Datering:
1869 - 1938
Titel inventaris:
Vereniging van Kantoorbedienden te Dordrecht
Auteur:
J. den Hoed (1955)
Omvang:
0,25 meter
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS