Uw zoekacties: Instituut Hoofden van Dienst
x447 Instituut Hoofden van Dienst ( Regionaal Archief Dordrecht )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

447 Instituut Hoofden van Dienst ( Regionaal Archief Dordrecht )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inventaris
Het Instituut Hoofden van Dienst, ontstaan in 1946, diende als overlegorgaan over algemene zaken voor de diverse diensthoofden van de Gemeente Dordrecht. Door specialisatie en nieuwe overlegstructuren in de jaren 70 trad er een verval in in de organisatie. In 1981 besloten echter een aantal diensthoofden het Instituut nieuw leven in te blazen, omdat ze het zicht op de grote lijnen van het gemeentebeleid hadden verloren. In juni 1988 werd tenslotte het Instituut Hoofden van Dienst opgeheven vanwege de instelling van een nieuw orgaan: het Ambtelijk Coördinatie Overleg.
De doelstellingen van het Instituut, bestaande uit maximaal 20 diensthoofden en adviseurs, bestonden in de jaren 80 uit de uitwisseling van gedachten en meningsvorming met betrekking tot de gezamenlijke probleemvelden, het verstrekken van adviezen aan het College van Burgemeester & Wethouders en het bevorderen van de onderlinge samenwerking. Dit gebeurde door middel van ledenvergaderingen, die minimaal vier keer per jaar werden gehouden en informele contacten. Er bestond tevens een dagelijks bestuur, bestaande uit vier personen, dat de ledenvergaderingen voorbereidde en de genomen besluiten uitvoerde. Het Instituut Hoofden van Dienst bezat geen eigen financiële administratie.
De secretaris van het Instituut Hoofden van Dienst gebruikte sedert 1981 voor de archivering van zijn stukken het vergaderagendastelsel. Dit stelsel is in principe gehandhaafd, zodat er bij de agenda's vele bijlagen zijn opgeborgen. Aangezien niet alle agenda's zijn bewaard en niet alle ingekomen stukken op de vergaderingen werden besproken, is er een aparte serie Ingekomen brieven en minuten van uitgegane brieven aangelegd. De aanvulling, die in 1989 is binnengekomen, is aan het einde van de plaatsingslijst opgenomen.
Kenmerken
Datering:
1946 - 1988
Titel inventaris:
Instituut Hoofden van Dienst
Auteur:
T.J. de Bruijn (1989)
Omvang:
0,5 meter
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS