Uw zoekacties: Utrechtse lokaalspoorweg-maatschappij
x933 Utrechtse lokaalspoorweg-maatschappij ( Het Utrechts Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

933 Utrechtse lokaalspoorweg-maatschappij ( Het Utrechts Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
De Utrechtsche Lokaalspoorweg-Maatschappij, ULS, bouwt de spoorlijn Soesterberg-Baarn (L). Deze lijn wordt in het Beknopt overzicht van de Nederlandse spoor- en tramwegbedrijven door J.W. Sluiter (Leiden 1961) overigens Den Dolder-Baarn genoemd.
Op 30 april 1896 wordt aan A.J. Krieger bij beschikking van de minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid een concessie verleend. Deze concessie houdt in het aanleggen van een lokaalspoorweg van Soesterberg naar Baarn. Tevens is vastgelegd dat deze spoorweg moet aansluiten op de spoorweg Utrecht- Zwolle die wordt geëxploiteerd door de NCS. Op 8 juni 1896 wordt de Utrechtsche Lokaalspoorweg-Maatschappij opgericht.
De ULS en de NCS sluiten op 21 mei 1898 een exploitatiecontract om de diensten op elkaar te laten aansluiten. In de theorie betekent dit dat de NCS de lijn exploiteert en dat de ULS de lijn beheert. De Raad van Commissarissen van de ULS bestaat voor een groot deel uit mensen die ook in de NCS bestuurlijke verantwoording dragen. De lijn moet volgens de concessievoorwaarden door de ULS worden aangelegd; hetzelfde geldt voor de bouw van eventuele kunstwerken en gebouwen. Het rollend materieel wordt door de NCS geleverd.
Op 27 juni 1898 wordt de nieuwe lokaalspoorweg voor het publiek geopend. Met ingang van 1 mei 1919 neemt de MtEvSS de exploitatie over van de NCS. Als gevolg van de overeenkomst met de Staat der Nederlanden op 30 juni 1932 wordt de ULS genaast per 1 januari 1934. De maatschappij gaat in liquidatie.
Inventaris
Bijlage
Inventarisnummer afkomstig van het Nederlands Spoorwegmuseum te Utrecht
Kenmerken
Datering:
1896-1934
Toegangstitel:
Inventaris van het archief van de Utrechtse lokaalspoorweg maatschappij 1896-1934
Auteur:
Medewerkers project 'Historisch archief Nederlandse Spoorwegen', in samenwerking met het Nederlands Spoorwegmuseum
Datering toegang:
2000
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Opneming in beheer van een particulier, niet in eigendom verkregen
Omvang:
0,75 m zuurvrije dozen
Rubrieken:
Categorie:
Archiefvormer(s)::
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS