Uw zoekacties: Verzameling eigendomsbewijzen van de gemeente Utrecht
x1803 Verzameling eigendomsbewijzen van de gemeente Utrecht ( Het Utrechts Archief )
Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

1803 Verzameling eigendomsbewijzen van de gemeente Utrecht ( Het Utrechts Archief )
Zoek in deze inventaris
>
Zoektermen
 
 
Inleiding
De verzameling eigendomsbewijzen van gronden van de gemeente Utrecht is gevormd door de afdeling Grondbedrijf van de opeenvolgende diensten Gemeentewerken (GW), Dienst Openbare Werken (DOW) en Dienst voor Ruimtelijke Ordening (ROVU), later het Ontwikkelingsbedrijf en Stadsontwikkeling van de gemeente Utrecht.
In de verzameling, die onder beheer kwam van de afdeling Informatievoorziening Kernvoorziening (IVKV) van Interne Bedrijven van de gemeente Utrecht, werden de volgende bestanddelen onderscheiden:
- Notariële akten van eigendommen en andere zakelijke rechten van de gemeente Utrecht over de periode 1901-1983, genummerd 791-7457, met retroacta (omvang 10 m)
- Registers op voornoemde akten (omvang 0,3 m)
- Kadastrale tekeningen, behorende bij voornoemde akten, met gegevens over de verwerving en het beheer van de eigendommen over de periode 1889-2011 (omvang 3 m)
- Kartografische documentatie (kaarten), behorende bij voornoemde kadastrale tekeningen (omvang 1 m)
- Diverse afzonderlijke registers (omvang 0,2 m)
- Serie G-akten (omvang 2,5 m)
De verzameling eigendomsbewijzen van gronden van de gemeente Utrecht over 1901-1983 (2011), met bijbehorende registers en kadastrale tekeningen, werd in 2015 door P. van Doorn, IRM Interne Bedrijven van de gemeente Utrecht, overgebracht naar Het Utrechts Archief.
In het archief van het gemeentebestuur van Utrecht 1813-1969 (toegangsnr. 1007-2) was onder inv.nrs. 4363-4557 een serie eigendomsbewijzen over de periode 1810-1900, genummerd 2-777 opgenomen. Samen met het bijbehorende register in inv.nr. 4558 is in 2015 besloten deze serie uit voornoemd archief te lichten en te integreren met de verzameling eigendomsbewijzen van de gemeente Utrecht tot één inventaris. De voormalige inv.nrs. 4363-4558 zijn daarin opgenomen als inv.nrs. 1-91 en 468-576.
De uiteindelijke omvang van de verzameling bedraagt ca. 31 m. De verzameling is volledig openbaar.
Utrecht, 2015
T.L.H. van de Sande
Inventaris
1. Eigendomsbewijzen
2. Kartografische documentatie
thumbnail
Kenmerken
Datering:
1641-1983
Toegangstitel:
Inventaris van de verzameling eigendomsbewijzen van gebouwde en ongebouwde gronden van de gemeente Utrecht (1500) 1641-1983 (2011)
Auteur:
T.L.H. van de Sande
Datering toegang:
2015
Openbaarheid:
Volledig openbaar
Rechtstitel:
Overbrenging van een overheidsarchief
Omvang:
31 m
Rubrieken:
Categorie:
 
 
 
MAIS-(M)DWS is een product van DE REE archiefsystemen BV
meer informatie over MAIS-(M)DWS