Uw zoekacties: Gemeente Hoensbroek, 1948-1981

061 Gemeente Hoensbroek, 1948-1981 ( Historisch Centrum Limburg, te Heerlen (voormalig Rijckheyt) )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Het gemeentebestuur van Hoensbroek (1.1.)
Organisatie van de gemeente Hoensbroek (1.2.)
Geschiedenis van het archief (1.3.)
061 Gemeente Hoensbroek, 1948-1981
1. Inleiding
Geschiedenis van het archief (1.3.)
In een inspectierapport van 1947 vermeldt de Provinciaal Archiefinspecteur een voortdurend goed beheer van de gemeentearchieven. Hij dringt echter gelijktijdig aan op de noodzakelijkheid van de bouw van een nieuwe ruime centrale archiefbewaarplaats. Bepaalde archiefbestanddelen zijn in diverse afzonderlijke bewaarplaatsen in verschillende gebouwen ondergebracht. Hij merkt daarbij op dat er een "gebrek aan plaatsruimte" is ontstaan, zodat de archieven "in dubbele rijen in de rekken" zijn geplaatst. In rapporten uit 1957, 1961 en 1966 maakt hij gewag van deze onveranderde en onbevredigende toe-stand ten aanzien van de archiefruimte. Inmiddels was wel de archiefruimte vergroot, doch de inspecteur noemde deze "overvol" en achtte "wanorde onvermijdelijk". Teneinde tegemoet te komen aan dit, in de loop der jaren ontstane plaatsruimtegebrek, maar meer nog om de uitstekende verzorging, waarvan de verantwoordelijke ambtenaren blijk hadden gegeven, te belonen, werd het oude gedeelte van het archief daterende van vóór 1920, overgebracht naar het Rijksarchief te Maastricht. Dit vond plaats in 1957 * 
Medio jaren zeventig onderging het gemeentehuis een zeer ingrijpende renovatie *  , waarbij een zeer ruime kantoorruimte ontstond voor een adequate uitvoering van de taak van postverzorging en verwerking van de dynamische/semi-statische archieven, met de meest moderne hulpmiddelen. Tevens werd gelijktijdig een zeer moderne en effectieve archiefruimte (de kluis) gerealiseerd, zeer goed geoutilleerd, met een compacte archiefopstelling, voorzien van elektrisch te bedienen archiefstellingen. De verwachting was dat men tot in lengte van jaren met deze ruimte uit de voeten kon. Dit kon echter, als gevolg van de gemeentelijke herindeling, maar duren t/m 1981. In 1982 werd de Dienst Welzijn van de nieuwe gemeente Heerlen aldaar gehuisvest en in 1985 werd het voormalige gemeentehuis van de hand gedaan en verkocht aan de Rijksgebouwendienst, alwaar momenteel de Voedselvoorzienings In en -Verkoop Bureau (VIB) van het Ministerie van Landbouw is gehuisvest.
Verantwoording (1.4.)

Kenmerken

Datering:
1948-1981
Titel:
Gemeente Hoensbroek, 1948-1981
Openbaarheid:
Volledig, op enkele gespecificeerde stukken na
Omvang:
77,5 mtr.
Toegang:
Inventaris
Citeerinstructie:
Bij het citeren in annotatie en verantwoording dient het archief tenminste eenmaal volledig en zonder afkortingen te worden vermeld.
Daarna kan worden volstaan met verkorte aanhaling.
VOLLEDIG:
Rijckheyt, Centrum voor Regionale Geschiedenis, Heerlen. Toegang 061 Gemeente Hoensbroek, 1948-1981
VERKORT:
NL-HrlRi 061