Uw zoekacties: Pensioenfonds voor weduwen en wezen van ambtenaren van de ge...

1385 Pensioenfonds voor weduwen en wezen van ambtenaren van de gemeente Groningen, 1834 - 1876 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Bij raadsresolutie van 16 december 1833 nr. 6 stemde de raad toe in de oprichting van een weduwen- en wezenfonds voor stadsambtenaren. Een aantal stedelijke ambtenaren had er namelijk op aangedrongen om tot de oprichting van een dergelijk fonds over te gaan en men verlangde van de raad: 1- een jaarlijkse subsidie uit de gemeentekas en 2- de bepaling dat in het vervolg aan te stellen ambtenaren verplicht zouden zijn in het gedachte fonds deel te nemen. De raad had geen bedenkingen tegen de oprichting, doch wilde echter geen bijdrage verlenen, terwijl ze voorts niet ongenegen was, wanneer het reglement van het fonds haar goedkeuring mocht wegdragen, het in sub 2 vermelde te bepalen. Op 5 november 1834, besluit nr. 3, keurde de raad het reglement goed en stelde de deelname verplicht voor de voortaan nieuw te benoemen ambtenaren. Zij wilde echter niet voor het fonds instaan en geen verantwoordelijkheid dragen. Het fonds werd gerekend te zijn opgericht op 1 juli 1834. Het beheer berustte volgens artikel 8 van het reglement bij vijf directeuren die verplicht waren boek te houden. Diverse verzoeken van het bestuur van het fonds aan de raad gericht om subsidie, werden afwijzend beschikt. In 1876 besloot men echter, wegens ontevredenheid onder de deelnemers (vooral onder de ongehuwden) het fonds op te heffen. Bij raadsbesluit van 30 september 1876 nr. 4 bepaalde de raad dat de deelnemers konden voortgaan met betaling maar dan aan de gemeente, waardoor het recht op pensioen van gemeentewege werd geregeld (eerder was bij besluit van 5 augustus 1876 nr. 1 het tijdstip van opheffing gesteld op 31 december 1876). Deelnemers hiervoor konden zich opgeven, waardoor het recht op pensioen voor hun weduwen en wezen zou worden geregeld op de voorwaarden vervat in de verordening van 30 september 1876.
Het archief heeft een lengte van 0,65 meter en beslaat de periode 1834-1876. De eerdere toegang *  is in 2002 herzien en hiermee vervallen. Er gelden geen beperkingen t.a.v. de openbaarheid.

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van het pensioenfonds voor weduwen en wezen van ambtenaren van de gemeente Groningen
Bewerker:
B. Valkenburg
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
2002
Omvang:
1 m standaardarchiefberging