Uw zoekacties: Begraafplaatsregisters gemeente Groningen, 1828 - 1999

2193 Begraafplaatsregisters gemeente Groningen, 1828 - 1999 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Het betreft hier de grafregisters van de begraafplaatsen Hoogkerk, Leegkerk, Noorddijk, Klein Selwerderhof I en II, Selwerderhof, de Noorderbegraafplaats, de Zuiderbegraafplaats en het Esserveld.
In de registers wordt een opgave gedaan van de rechthebbenden en de begravenen, per grafruimte. In de 'nieuwe' registers (met rode band) van de Noorder- en Zuiderbegraafplaats wordt verwezen naar de oude registers.
Een aantal velden is opnieuw genummerd, deze wijzigingen zijn in de registers te vinden.
Het lijkt erop dat niet alle registers aanwezig zijn maar navraag heeft verder niets opgeleverd.

Alle gegevens van deze registers zijn overgezet naar een geautomatiseerd systeem (Anoebis) in de periode 1993 - 1999. Tijdens deze periode zijn nieuwe gegevens zowel in de registers als in Anoebis verwerkt.
Anoebis werd bijgehouden door de afdeling belastingen van de Dienst Informatie en Administratie, de Dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken heeft dit in 2002 overgenomen.

In het archief van de DIA was de correspondentie, van 1916 tot heden, over de grafruimten te vinden. De betreffende dossiers zijn in november van het jaar 2002 overgedragen aan de dienst RO/EZ. Tevens zijn de dossiers over de oorlogsgraven overgegaan naar de dienst RO/EZ.

Over het genoemde correspondentie-archief kunnen inlichtingen worden verstrekt door de dienst RO/EZ, onder voorwaarden van de Wet Openbaarheid van Bestuur (WOB).
Plaatsingslijst