Uw zoekacties: Nieuwe school, school voor geindividualiseerd voortgezet ond...

1728 Nieuwe school, school voor geindividualiseerd voortgezet onderwijs te Groningen, (1984) 1985 - 1993 (1994) ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
1. Voorgeschiedenis en historie van de school
2. Archiefvorming en inventarisatie
1728 Nieuwe school, school voor geindividualiseerd voortgezet onderwijs te Groningen, (1984) 1985 - 1993 (1994)
Inleiding
2.
Archiefvorming en inventarisatie
Organisatie: Groninger Archieven
De vele zorgen en werkzaamheden rondom de stichting van een niet-gesubsidieerde school, het verkrijgen van minimale inkomsten, het werven van leerlingen en van leerkrachten ofwel vrijwilligers èn de vormgeving aan de onderwijsvernieuwing, hebben blijkbaar tijd voor archiefvorming weggenomen. De overgedragen stukken, opgeslagen in het schoolgebouw van het Zernike-college aan de Coendersweg, bleken te bestaan uit losse papieren en bundels of pakken stukken zonder tekenen van ordening.
Bij de ordening en inventarisatie is tastend getracht de schoolorganisatie, de onderwijskundige structuur en de opzet van het onderricht en andere activiteiten te reconstrueren.
Het bestuur van de Vereniging van Geïndividualiseerd Onderwijs heeft in het gedemocratiseerde schoolleven geen belangrijke rol meer gespeeld en is in ieder geval niet of nauwelijks als zelfstandige archiefvormer opgetreden. Bij gevolg was het niet raadzaam onderscheid te maken tussen een zogenaamd verenigingsarchief en schoolarchief.
3. Openbaarheid en toegankelijkheid

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de nieuwe school, school voor geindividualiseerd voortgezet onderwijs te Groningen
Bewerker:
P.H.J. Woltjer
Behoort tot collectie:
Gemeente Groningen
Laatste Publicatie:
1999
Omvang:
0,01 m standaardarchiefberging
Archiefvormer(s):