Uw zoekacties: Evangelisch-Lutherse gemeente te Winschoten, 1748 - 1955

1005 Evangelisch-Lutherse gemeente te Winschoten, 1748 - 1955 ( Groninger Archieven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inleiding
Geschiedenis van de archiefvormer
Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
1005 Evangelisch-Lutherse gemeente te Winschoten, 1748 - 1955
Inleiding
Geschiedenis van het archief en verantwoording van de inventarisatie
ead-typering:
custodhist
Organisatie: Groninger Archieven
Het kerkarchief werd vanouds bij de kerkrentmeester (boekhouder) thuis te Winschoten in een kist bewaard. Uit diverse archiefstukken blijkt dat de kist regelmatig tussen Winschoten en Winschoterzijl verplaatst werd. Vermoedelijk werd ze in 1836 overgebracht naar de nieuwe kerk te Winschoten, alwaar het archief onder slechte condities bewaard werd en in slechte staat werd aangetroffen.
Uit de "Richtlijnen voor de verzorging van de archieven der Evangelisch-Lutherse Kerk in het Koninkrijk der Nederlanden" (1971) blijkt dat in ieder geval het volgende bewaard dient te worden: Notulen van vergaderingen; ingekomen brieven en stukken; kopieën van uitgegane brieven en stukken voorzover het belang van de inhoud dit redelijkerwijze gewenst doet zijn; agenda`s van deze stukken; doop-, lidmaten- en trouwboeken; goedgekeurde jaarrekeningen van inkomsten en uitgaven; bouwplannen en tekeningen van kerkelijke gebouwen; uitgebrachte verslagen en rapporten; registers van inkomsten en uitgaven; stukken betreffende ambtsdragers en hulpkrachten. Boeken, tijdschriften, dagbladen en beeld- en geluidsdragers behoren slechts te worden bewaard, wanneer hun inhoud het betrokken lichaam of orgaan in het bijzonder aangaat.
Dit archief is geïnventariseerd naar bovenstaande richtlijnen. Aangezien het archief goedgekeurde jaarrekeningen van inkomsten en uitgaven bevat, alsmede registers van inkomsten en uitgaven, zijn kasstukken als nota’s, bonnetjes en facturen ter vernietiging aangeboden. Dit is overeenkomstig de “Richtlijnen voor kerkelijk archiefbeheer bestemd voor archiefvormers en archiefbeheerders in kerkelijke gemeenten” (1997)
Bijlagen
Literatuuropgave
Lijst van predikanten
Plaatsen van samenkomst

Kenmerken

Beschrijving:
Inventaris van het archief van de Evangelisch-Lutherse gemeente Winschoterzijl, sinds 1836 Evangelisch-Lutherse gemeente te Winschoten
Bewerker:
R. Janssen
Behoort tot collectie:
Rijk
Laatste Publicatie:
2010
Laatste uitvoer:
17-08-2021
Omvang:
1 m standaardarchiefberging
Taal van het materiaal:
Nederlands en Duits
Bijzonderheden:
Betreft herziening van een eerdere versie uit 1996