Uw zoekacties: Maatschappij Helenaveen, 1852-1985

13184 Maatschappij Helenaveen, 1852-1985 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
Rond 1952 ontwikkelen Jan en Nicolaas van de Griendt en George Carp plannen om in de Peel verveningsaktiviteiten uit te voeren. Het lukt hen in Deurne en Horst veengronden te verwerven en als in 1853 de verveningsconcessie wordt verleend, kan daadwerkelijk gestart worden. Jan van de Griendt neemt de dagelijkse leiding op zich. Vanaf 1858 heeft de onderneming de status van Naamloze Vennootschap, met Jan van de Griendt nu als eerste direkteur.
Voor een uitgebreiden beschrijving van de (ontstaans)geschiedenis van de Maatschappij wordt verwezen naar de publikaties avn HOLLENBERG en PETERS (1980) en POULS (1983).
Het in deze plaatsingslijst beschreven archiefgedeelte betreft de periode 1842-1942, dat bewaard werd in de archiefkluis van het oude kantoor aan de Helenastraat te Helenaveen. De archiefbescheiden van na 1942 zijn daar sindsdien niet meer gedeponeerd.
Onder het amteriaal bevindt zich ook een groot gedeelte van het archief, dat gevormd is op het direktiekantoor te 's-Hertogenbosch. De direktie zetelde namelijk pas vanaf 1890 te Helenaveel. In de periode 1853-1890 werden de zaken te Helenaveen waargenomen door een hoofdopzichter, die een eigen archief vormde. Vandaar dat verscheidene series in 2-voud voorkomen (een Bossche en een Helenaveense serie).
Het beschreven archief is nagenoeg kompleet. Eind 1944 is een gedeelte verloren gegaan. Duitse soldaten hebben tijdens hun terugtrekking bij hun verblijf in Helenaveen de archiefkluis laten springen en een gedeelte van het materiaal is buiten gegooid. Dit is (grotendeels) verbrand na de terugkomst van de Helenaveners in hun dorp. Op het eerste gezicht kan echter gesteld worden, dat het essentiële van het archief bewaard is gebleven.
Na tientallen jaren ongebruikt achter slot en grendel te hebben gelegen is het archief in 1984 door de Maatschappij in bruikleen gegeven en overgedragen aan het Streekarchivariaat Peelland. De verhuizing ervan heeft plaatsgevonden op 24 april 1984.
Bij dit materiaal zijn later nog bescheiden gevoegd, die uit dezelfde periode dateren en op het huidige kantoor te Helenaveen werden aangetroffen. Deze bescheiden zijn beschreven in de aanvullingen 1 en 2. In totaal beslaat het in bewaring genomen archief ca. 50 m'. Het archiefmateriaal van vóór 1942, dat nog op het huidige kantoor berust is opgenomen in bijlage 5. In de bruikleenovereenkomst is bepaald, dat raadpleging van het archief enkel met schriftelijke toestemming van de Maatschappij kan geschieden.

Kenmerken

Gemeente:
Deurne
Type archief:
Particulier