Uw zoekacties: Gemeentebestuur Best

10986 Gemeentebestuur Best ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
-1.81 VERKEER EN VERVOER
10986 Gemeentebestuur Best
-1.81
VERKEER EN VERVOER
NB:
In deze hoofdverdeling zijn de verschillende vormen van verkeer (in hoofdzaak op uniforme wijze) verdeeld. Zij omvat mede het berichtenverkeer (posterijen en telecommunicatie). De hoofdgedachte is geweest een splitsing tussen zorg en toezicht. De begrippen 'zorg' en toezicht. De hoofdgedachte is geweest een splitsing tussen zorg en toezicht. De begrippen 'zorg' en 'toezicht' zijn onder -1.811 voor de gewone verkeerswegen volledig uitgewerkt. Voor het verkeer en vervoer over spoor-, tram- en waterwegen en in de lucht kunnen de onderverdelingen op overeenkomstige wijze worden gevormd. Voor de klassering van bescheiden kan in plaats van de onderverdelingen gebruik gemaakt worden van objectdossiers.

Kenmerken

Datering:
1980-1989
Gemeente:
Best
Type archief:
Overheid