Uw zoekacties: Belgisch Nederlandse Stichting Internationaal Vrachtvervoer ...

10968 Belgisch Nederlandse Stichting Internationaal Vrachtvervoer via E-3, 1980-1982 ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
10968 Belgisch Nederlandse Stichting Internationaal Vrachtvervoer via E-3, 1980-1982
INLEIDING
Op 7 oktober 1980 werd voor notaris N. van Cuijk te Bladel de oprichtingsakte verlden van de "Belgisch-Nederlandse Stichting "Internationaal vrachtvervoer via E3".
De stichting was een (burger)initiatief van twee inwoners van Bladel, de heren B.J. Cardozo en P.J. Claassen.
Het doel van de stichting was te stimuleren dat het internationale vrachtverkeer ophoudt de Kempenweg (Provinciale weg S17) te gebruiken en in plaats daarvan de Europaroute E3 gaat berijden (artikel 2, statuten).
Blijkens een brief van de gemeente aan het ministerie van buitenlandse zaken van 19 augustus 1980 was er op 24 juli van dat jaar een dodelijk ongeval gebeurd in Hapert met 2 doden en 5 gewonden.
De reden van het vrachtverkeer op de oude provinciale weg lag in het feit dat de grensovergang op de E-3 niet de juiste douanefaciliteiten bezat en het vrachtverkeer dus gebruik moest maken van de oude overgang Reusel-Arendonk. Dit was weer het gevolg van een besluit van het comite van ministers in 1970.
De stichting in Bladel had veelvuldig contact met een soortgelijke stichting in Rijsbergen die zich inzette voor een goede facilitering van de grensovergang Hazeldonk in de E-10.
In 1982 wordt een besluit genomen op het ministerie om de faciliteiten op het gewenste niveau te brengen. Feitelijk zal alles per 1 juli 1983 geregeld zijn.
Deze toezegging was voor de stichting aanleiding over te gaan tot liquidatie per 30 juni 1982.

Kenmerken

Gemeente:
Bladel
Type archief:
Particulier