Uw zoekacties: Stichting Ondersteuningsfonds oud-medewerkers DAF, 1993-2004 (2007)

10827 Stichting Ondersteuningsfonds oud-medewerkers DAF, 1993-2004 (2007) ( Regionaal Historisch Centrum Eindhoven )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiƫrarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiƫrarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Inventaris
INLEIDING
10827 Stichting Ondersteuningsfonds oud-medewerkers DAF, 1993-2004 (2007)
INLEIDING
Op 19 april 1993 vond de oprichting plaats van de Stichting Ondersteuningsfonds Oud-Werknemers DAF. Dit natuurlijk als gevolg van het faillissement van DAF en de impact die dit in grote delen van de bevolking had, zowel binnen als buiten Eindhoven.
Veel werd er in het werk gesteld om ex-medewerkers van DAF aan ander werk te helpen, maar voor een groot aantal zou dit vergeefse moeite blijken.
Juist voor die groep werd een fonds in het leven geroepen om althans op financieel gebied de harde klappen op te vangen en dragelijk te maken.
De stichting stond onder voorzitterschap van de burgemeester van Eindhoven, R. Welschen. Het bepalen van de uitkering was een ingewikkelde rekensom en afhankelijk van vele factoren. Arbeidsverleden, leeftijd, te verwachten kansen op de arbeidsmarkt en dat alles in samenhang met de juridische eisen die vastzitten aan uitkeringen van diverse sociale wetten.
Om voor uitkering in aanmerking te komen dienden ex-medewerkers zich bij de Stichting te melden en een uitgebreide vragenlijst in te vullen.
Het fonds werd gevoed door bijdragen die werknemers van DAF in Eindhoven afstonden van hun salaris. Dit kan gezien worden als een moderne vorm van solidariteit met minder fortuinlijke ex-collega's. Daarnaast waren natuurlijk schenkingen en andere inkomsten zeer welkom.

Kenmerken

Gemeente:
Eindhoven
Type archief:
Particulier