Uw zoekacties: Gemeente Ottoland, 1532 - 1941

837 Gemeente Ottoland, 1532 - 1941 ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
Algemeen
Institutionele gegevens
Archieftechnische gegevens
837 Gemeente Ottoland, 1532 - 1941
Inleiding
Archieftechnische gegevens
Het archief van de gemeente Ottoland, 1532-1940, bevond zich in de archiefkluis in het raadhuis van de gemeente Graafstroom te Bleskensgraaf, waarnaar het in 1986 als gevolg van de gemeentelijke herindeling is overgebracht. Daarvoor werd het bewaard in de archiefbewaarplaats van de gemeente Goudriaan. Beide gemeenten hadden reeds sinds 1817 dezelfde secretaris, maar aanvankelijk werden de archieven gescheiden bewaard. Wanneer de archieven van Ottoland naar Goudriaan zijn overgebracht is niet bekend. Hoewel de archieven formeel steeds gescheiden zijn gehouden, heeft er in de praktijk nogal wat vermenging van stukken betreffende dezelfde onderwerpen plaatsgevonden.
In 1896 heeft het gemeentebestuur nog een aantal bescheiden weten te achterhalen die in particuliere handen waren geraakt. Men vermoedde dat dit zijn oorzaak vond in de onverantwoordelijke wijze waarop circa 50 jaar daarvoor was gehandeld bij het overlijden van de toenmalige burgemeester en secretaris van Goudriaan en Ottoland. Dit lijkt echter niet erg waarschijnlijk, want de in 1853 aangetreden nieuwe burgemeester van Goudriaan en Ottoland volgde zijn toen nog in leven zijnde vader op, die reeds vanaf 1817 burgemeester was. Wellicht bedoelde men in werkelijkheid de burgemeester van Laag-Blokland. Deze gemeente heeft in 1846, na het aftreden (of overlijden?) van N.F van Steenbergen, inderdaad enkele maanden lang geen burgemeester gehad. Hoe dan ook, er waren stukken afgedwaald die later weer teruggevonden zijn. Ongetwijfeld zijn er echter ook stukken blijvend verloren gegaan. Er hoeft niet verondersteld te worden dat er elders nog archiefmateriaal aanwezig is.
Het archiefbestand van vóór 1813 is bescheiden van omvang en is eerder beschreven in inventarissen uit 1676 en (bijna 300 jaar later) in 1971.
Het archief uit de periode 1813-1941 was alleen toegankelijk via de opschriften op de dozen en de registers. Daarnaast troffen we een serie dozen aan met als enig opschrift “ongesorteerd archief” (circa 3 meter), en een zestal dozen met stukken betreffende verschillende op de dozen genoemde onderwerpen van de gemeenten Goudriaan en Ottoland door elkaar. Verder was er nog een apart archief van het Burgerlijk Armbestuur aangelegd.

Het grootste deel van het archief was geordend volgens een agendastelsel. Bij dit stelsel bieden de agenda's toegang tot de serie ingekomen stukken én tot de kopieboeken van uitgaande brieven. De ingekomen stukken bleken soms per jaar bij elkaar gebonden, maar zaten meestal los in de dozen. Ze lagen niet altijd op numerieke volgorde en we vonden er ook veel ongenummerde stukken tussen.
De dozen in de serie "ongesorteerd archief' bevatten meest losse stukken betreffende diverse onderwerpen, maar ook verschillende registers. Het lag voor de hand dat ook hier een vermenging heeft plaatsgehad: met stukken van Laag-Blokland en van Goudriaan.
In 1941 heeft de gemeente een ander stelsel van ordening ingevoerd, namelijk de zaaksgewijze ordening. Stukken van na 1940 zijn dan ook nauwelijks aangetroffen.

De archivalia zijn ook in materieel opzicht slecht verzorgd geweest. Wij constateerden zeer veel ouderdom-, vocht- en schimmelschade. Er is een overzicht gemaakt van schadegevallen in verschillende stadia. De materiële toestand van de archieven kan consequenties hebben voor de openbaarheid, die, met inachtneming van de regelgeving voor bepaalde categorieën stukken, verder niet behoeft te worden beperkt.
Verantwoording van de inventarisatie
Wenken voor de gebruiker