Uw zoekacties: Gemeentelijke Accountantsdienst

208 Gemeentelijke Accountantsdienst ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis
2. Het archief
208 Gemeentelijke Accountantsdienst
Inleiding
2.
Het archief
Het archief van de Gemeentelijke accountantsdienst omvatte 240 dozen. Ze bevatten voor 99 % uitvoeringsstukken van onderzoeken naar jaarrekeningen en andere financiële zaken van de gemeentelijke en gesubsidieerde, particulie instellingen. Het archief telde slechts twee mappen met stukken over de dienst zelf en dan hoofdzakelijk over personele aangelegenheden en bijna geen enkel stuk over de organisatie van de dienst. Van deze stukken is een selectie voor bewaring geselecteerd. Het overgrote deel van het archief bestond uit kladrapporten en bijbehorende kladaantekeningen ter opmaking van accountantsrapporten en uit kwitanties, mandaten tot betaling en andere ingezonden financiële stukken. De correspondentie met gemeentelijke diensten bestond voor ruim 80 % uit afschriften van stukken afkomstig van het College. Een groot deel werd voor kennisgeving aangenomen. De overige correspondentie handelde naast controle van de jaarrekening met name over de aanschaf van middelen door de diensten, declaraties, huren, kascontroles, opleidingskosten, pensioenen, salarissen, tarieven, vergoedingen, verzekeringen en dergelijke zaken.
Van de correspondentie zijn hoofdzakelijk de accountantsrapporten en jaarrekenin-gen bewaard, alsmede aangetroffen jaarverslagen en begrotingen. Lang niet altijd zijn de jaarrekening en accountantsrapport samen aangetroffen. Naast deze stukken zijn enkele stukken over andere aangelegenheden bewaard, zoals fraudeonderzoeken en reorganisaties. Het gaat hier overigens om stukken die ook in het archief van de gemeente zijn terug te vinden. Uitzonderlijk zijn de notulen van het Wijkkraamcentrum en de Commissie ‘Gemeentelijke sociale werkplaats'.

Het archief kent een indeling in stukken over personeel en organisatie en stukken over controle van diensten en instellingen. De stukken daterend van voor 1922 zijn waarschijnlijk afkomstig van de afdeling Financiën en van bezuinigingsinspecteur Vis als controleur bij Gemeentefinanciën, dus daterend van vóór zijn aanstelling.

Kenmerken

Datering:
1920 - 1967
Auteur:
H.H. Huitsing (2006)
Omvang:
3,38 meter
Titel inventaris:
Gemeentelijke Accountantsdienst
Categorie: