Uw zoekacties: Evangelisch-Lutherse Gemeente van Dordrecht

191 Evangelisch-Lutherse Gemeente van Dordrecht ( Regionaal Archief Dordrecht )

Uitleg bij archieftoegang

Een archieftoegang geeft uitgebreide informatie over een bepaald archief.

Een archieftoegang bestaat over het algemeen uit de navolgende onderdelen:

• Kenmerken van het archief
• Inleiding op het archief
• Inventaris of plaatsingslijst
• Eventueel bijlagen

De kenmerken van het archief zijn o.m. de omvang, vindplaats, beschikbaarheid, openbaarheid en andere.

De inleiding op het archief bevat interessante informatie over de geschiedenis van het archief, achtergronden van de archiefvormer en kan ook aanwijzingen voor het gebruik bevatten.

De inventaris of plaatsingslijst is een hiërarchisch opgebouwd overzicht van beschreven archiefstukken. De beschrijvingen zijn formeel en globaal. Het lezen en begrijpen van een inventaris behoeft enige oefening en ervaring.

Bij het zoeken in de inventaris wordt de hiërarchie gevolgd. De rubrieken in de inventaris maken deel uit van de beschrijving op een lager niveau. Komt de zoekterm in een hoger niveau voor, dan voldoen onderliggende niveaus ook aan de zoekvraag.

beacon
 
 
Aanwijzingen voor de gebruiker
Openbaarheidsbeperkingen
Beperkingen aan het gebruik
Andere toegangen
Aanvraaginstructie
Citeerinstructie
Inleiding
1. Geschiedenis en organisatie
2. Het archief
191 Evangelisch-Lutherse Gemeente van Dordrecht
Inleiding
2.
Het archief
Bij de inventarisatie van het archief leek het eerst alsof van één, ondeelbaar archief moest worden uitgegaan. Immers, in de vergaderingen van de Kerkeraad werden behalve kerkelijke ook diaconale zaken behandeld. De conclusie dat diakenen geen afzonderlijk archief hebben gevormd, lijkt dus op het eerste gezicht gerechtvaardigd. Toch blijkt steeds weer, zowel uit de administratieve bescheiden als uit de reglementen, dat diakenen een eigen administratie hebben gevoerd. Bovendien is er steeds in de reglementen de nadruk op gelegd, dat de bescheiden als afzonderlijke eenheden in afzonderlijke kasten bewaard moesten worden *  . Ten aanzien van de notulen van de gemeenschappelijke vergaderingen van ouderlingen en diakenen leverde dit problemen op. De oplossing werd gevonden in het afschrijven van de notulen, die betrekking hadden op diaconale zaken in een afzonderlijk register. Zo ontstonden toch twee administratieve eenheden van ouderlingen en diakenen, die bij de inventarisatie natuurlijk niet samengevoegd mochten worden. De vraag of er nu sprake is van één dan wel twee archieven, wordt hier onbeantwoord gelaten. Misschien verdient het aanbeveling de term 'archief' in dit geval te vervangen door 'administratieve eenheid'. Voor de indeling van de inventaris maakt dit echter geen verschil.
Bij de verdere onderverdeling van de inventaris van de beide archieven of administratieve eenheden is het onderscheid tussen Algemene en bijzondere zaken weggelaten. In plaats daarvan is direct een indeling in rubrieken gekomen, waarbij Algemene zaken door een rubriek Besluitvorming is vervangen. De juistheid van deze ingreep wil ik graag ter discussie stellen. Overigens is de inventaris volgens het bekende patroon van de kerkelijke archieven opgezet.
Tenslotte nog een enkel woord over de lotgevallen van het archief en de inventarisatie. Het archief, dat een omvang heeft van circa 10 meter, is voorheen steeds in het kerkgebouw bewaard. Een huishoudelijke reglement van 1825 bepaalde uitdrukkelijk, dat de archieven van de kerk en de Diaconie steeds in de kasten van de kerkekamer opgeborgen moesten zijn en verbood ouderlingen en diakenen enig stuk mee naar huis te nemen. In 1967 is het archief aan het Gemeentearchief in bruikleen overgedragen. Bij deze overdracht is bepaald, dat alle stukken jonger dan 50 jaar niet openbaar zijn.
3. Noten

Kenmerken

Datering:
1603 - 1989
Auteur:
T.W. Jensma (1973)
Omvang:
10,25 meter
Titel inventaris:
Evangelisch-Lutherse Gemeente van Dordrecht